Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Öğrenci: NESLİHAN BİÇER
Danışman: DEVRİM ÇAKMAK
Özet:Bu araştırma, kavram haritası kullanımının öğrencilerin Çokgenler alt öğrenme alanındaki başarına etkilerini incelemek amacıyla 2015-2016 eğitim öğretim yılında, Çankırı ili Çerkeş ilçesinde bir devlet okulunda yapılmıştır. Deney grubunda 25 öğrenci, kontrol grubunda 25 öğrenci bulunmaktadır. Çalışmada 7. sınıf şubelerinden biri deney ve biri kontrol grubu olarak öntest başarı puanları ortalamalarının denkliğine göre rastgele seçilmiştir. Çalışma 4 hafta süresince devam etmiş olup kontrol grubuna mevcut programdaki etkinliklerle öğretim ile deney grubuna ise kavram haritası kullanılarak öğretim yapılmıştır. Araştırmada karma yöntem kullanılmış olup nicel ve nitel veri toplama yöntemleri birlikte kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Çokgenler Başarı Testi (ÇBT) ve yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. 23 soruluk çokta seçmeli ÇBT, Ön test , son test ve kalıcılık testi olarak kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS programı kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucunda deney ve kontrol grubunun son test puanları ortalamaları arasında ortalama olarak deney grubu lehine artış olsa da istatistiksel açıdan anlamlı bir fark bulunmamıştır. Ayrıca kalıcılık testinde elde edilen verilerin analiz sonuçlarına bakıldığında deney ve kontrol grubu arasında istatistiki açıdan anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Ayrıca deney grubuyla yapılan görüşme verilerinin analizi sonucunda kavram haritası kullanımının öğretimde yararlı olduğunu, konunun daha kalıcı olmasını sağladığı ve iyi bir özetleyici olduğu gibi görüşler ortaya çıkmıştır. Araştırma sonucunda, kavram haritalarının anlamlı öğrenmede ön örgütleyici olarak kullanılabildiği gibi konu öğretimi sırasında ve sonrasında iyi bir özetleyici, eski ve yeni bilgileri sentezleyici olduğunu destekler bulgulara ulaşılmıştır. Kavram haritası kullanılarak yapılan öğretimin öğrenci başarısını ve kalıcılığı olumlu yönde etkilediği ortaya çıkmıştır.