Mimarlık Eğitiminde Tasarım Sürecinin Geliştirilmesinde Kullanılabilecek Üretken Bir Yöntem Önerisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Elif Çam

Danışman: ARZU ÖZEN YAVUZ

Özet:

Bu araştırma, Gazi Üniversitesi Mimarlık Bölümü 4. Sınıf öğrencileri ile birlikte, üretken sistemlerden olan fraktallerin ve voronoinin mimari tasarım eğitimi sürecinde, öğrencilerin tasarım kararlarını alma ve ürüne dönüştürme aşamalarındaki rolünü incelemek amacı ile yapılmıştır. Çalışmada, öğrencilerin yarısına üretken yaklaşımlardan matematik ve geometri ile bağlantılı olan fraktaller ve voronoi ile ilgili bilgi verilmiş, diğer yarısına ise herhangi bir bilgi verilmeden tasarımlarını biçimlendirmeleri istenmiştir. Böylelikle mimarlık ve geometri arasındaki ilişkinin üretken yaklaşımlarla nasıl değiştiği gözlenmiştir. Çalışmada, geleneksel yöntem ile tasarımlarını yapan öğrencilerin, çalışmalarını rastgele deneyerek türettikleri, fraktal ve voronoi yöntemi ile tasarımlarını yapan öğrencilerin ise belirli kurallar çerçevesinde tasarımlarını gerçekleştirdiği saptanmıştır. Bu çalışmada, denenen üretken yaklaşımlardan olan fraktal ve voronoi, hem süreç içinde hem de sonuç üründe farklılık ve yenilik yaratabilmesini olanaklı kılması, tasarımın kontrollü bir şekilde ilerlemesi, değiştirilmesi ve geliştirilebilmesi, öğrencinin zihinsel işlemlerine kısıtlama getirmekten çok, tasarımcının zihninde yeni tasarımlar için uyarıcı ve yeni çağrışımlar oluşturucu etkiye sahip olması ve biçimlendirme sürecinin izlenebilir olması açısından eğitimde kullanılabilir bir yöntem olarak belirlenmiştir.