Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Pakize Urfalı Dadandı
Danışman: MURAT ÖZBAY
Özet:Her geçen gün gelişmeye devem eden teknoloji eğitim alanını da etkilemektedir. Bu çalışmanın amacı Türkçe öğretiminde elektronik ders kitabı kullanmanın başarı, öz yeterlik inançları ve tutuma etkisini incelemektir. Bu araştırmada Türkçe öğretiminde elektronik kitap kullanan öğrenciler ile basılı kitap kullanan öğrencilerin başarıları, öz yeterlik inançları ve tutumlarını karşılaştırmak da hedeflenmektedir. Ayrıca, Türkçe derslerinde elektronik kitap kullanan öğrencilerin, bu sürece yönelik görüşlerini belirlemek de araştırmanın bir başka amacıdır. Nicel ve nitel yöntemlerin birlikte kullanıldığı karma yöntem yaklaşımının benimsendiği bu çalışmada, açımlayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Çalışmanın nicel araştırma boyutunda ön test-son test, deney ve kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Veriler; Türkçe Dersi Başarı Testi, Türkçe Dersi Öz Yeterlik Algısı Ölçeği ve Türkçe Dersine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Başarı testi, araştırmacı tarafından hazırlanmıştır. Testin KR-20 güvenirlik katsayısı .80 bulunmuştur. Çalışmanın nitel araştırma boyutunda ise yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2014-2015 eğitim-öğretim yılında Ankara ili Yenimahalle ilçesi Mürüvver Bekir Elmaağaçlı Ortaokulunda öğrenim görmekte olan altıncı sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırma 16 haftalık (1 hafta ön test, 13 hafta deneysel uygulama, 1 hafta son test ve 1 hafta görüşme) bir süreçte gerçekleştirilmiştir. Deneysel işlem sürecinde Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan elektronik ders kitabı kullanılmıştır. Kontrol grubu öğrencileri öğrenimlerine yine Milli Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan basılı ders kitabını kullanarak devam etmişlerdir. Araştırma kapsamında elde edilen nicel veriler SPSS 17.00 paket programı ile analiz edilmiştir. Ön test-son test ölçümlerinden elde edilen verilerin analizinde; tanımlayıcı istatistik teknikleri, Shopiro-Wilks testi, Tek Faktörlü Kovaryans Analizi (ANCOVA) ve t-testinden yararlanılmıştır. Araştırmanın nitel verilerinin analizinde NVivo 9 programı kullanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri ile çözümlenmiştir. Araştırmada Türkçe derslerinde elektronik ders kitabı kullanan deney grubu öğrencileri ile basılı kitaptan öğrenimlerine devam eden kontrol grubu öğrencilerinin başarı, öz yeterlik inançları ve tutumları arasında anlamlı bir fark ortaya çıkmamıştır. Öğrencilerle yapılan görüşmeler sonucunda ise iki ana temaya ve bunlardan birine bağlı dört alt temaya ulaşılmıştır. Araştırmanın nicel ve nitel verileri hem birlikte hem de alan yazın çerçevesinde tartışılmıştır. Araştırma sonuçlarına bağlı olarak birtakım önerilerde bulunulmuştur