Biyoloji Öğretmenlerinin Covid19 Pandemi Sürecindeki Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri (Ankara-Sincan Örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi, Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Selvinaz Çelik

Danışman: Aysel Çağlan Günal

Özet:

Covid-19 pandemi süreci tüm dünyayı etkilemiş ve yaşamın her alanında önlem amaçlı bir takım değişikliklere gidilmiştir. Bu bağlamda ülkemizde yüz yüze eğitime ara verilerek uzaktan eğitim uygulamaları yapılmaya başlanmıştır. Daha önce genellikle yükseköğretimde uygulanmakta olan uzaktan eğitim bu süreçte tüm eğitim kademelerinde yüz yüze eğitimin alternatifi olmuştur. Ancak örgün eğitim veren ilk ve orta dereceli okullarda ilk kez karşılaşılması nedeniyle uzaktan eğitimin öğretmen, öğrenciler ve veliler açısından farklı yansımaları olmuştur. Bu araştırmanın amacı Covid-19 pandemi sürecinde biyoloji öğretmenlerinin ev ve okul hayatlarındaki değişimin yansımalarını, uzaktan eğitim sürecine ilişkin görüşlerini ortaya koymaktır. Nitel bir araştırma olan bu çalışmada betimsel model kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Ankara’nın Sincan ilçesindeki resmi liselerde görev yapan öğretmenler, örneklemini ise rastgele örnekleme yöntemi ile belirlenen ve gönüllülük esasına göre katılan 10 biyoloji öğretmeni oluşturmuştur. Yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kapsamında önceden hazırlanan 12 açık uçlu soru çevrim içi ortamlarda öğretmenlere yöneltilmiştir. Sorulara verilen yanıtlar word ortamına aktarılarak satır satır okunup içerik analizi yöntemi ile değerlendirilmiştir. Ardından cevaplardan yola çıkılarak kod belirlemesi yapılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin özellikle evde veli ve öğretmen vi rolünü üstlenmeleri ve ikisini bir arada yürütmenin zor olduğu, öğrenci katılımının teknik ekipman yetersizliği, devam zorunluluğunun olmaması ya da isteksizlik gibi nedenlerle çok az olduğu, kameraların kapalı olması nedeniyle öğrenciler ile etkileşim oluşturulamadığı ve bu nedenlerden ötürü öğretmenlerin performanslarından memnun olmadıkları tespit edilmiştir. Bunların yanı sıra öğrenciler ile sürekli iletişim halinde olmak ve görsel-işitsel materyal kullanımının artması uzaktan eğitimde karşılaşılan avantajlar olarak karşımıza çıkmıştır.