Sosyal bilgiler dersi öğretiminde Evliya Çelebi Seyahatnamesi'nin kullanımı


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Öğrenci: AYŞEGÜL ÇELİK

Danışman: TURHAN ÇETİN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Evliya Çelebi Seyahatnamesi'ni, Sosyal Bilgiler dersi beşinci sınıf, altıncı sınıf ve yedinci sınıf öğretim programında yer alan kazanımlara göre incelemektir. Araştırmada nitel model kullanılmıştır. Durum çalışması olarak tasarlanan bu çalışmada, Sosyal Bilgiler dersi beşinci sınıf, altıncı sınıf ve yedinci sınıf öğretim programının kazanımları doğrultusunda on ciltlik Evliya Çelebi Seyahatnamesi araştırmacı tarafından incelenmiştir. Araştırma süreci 2013-2015 yılı içerisinde gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacına uygun veri toplama aracı olarak doküman incelemesi seçilmiştir. Sosyal Bilgiler dersi öğretim programı içerisinde yer alan beşinci sınıftan on yedi, altıncı sınıftan on ve yedinci sınıftan on üç kazanım olmak üzere toplam kırk kazanım için Evliya Çelebi Seyahatnamesi'nden seçilen bölümler doğrultusunda kategori ve kodlar oluşturularak, kazanımlarla ilişkilendirilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, Sosyal Bilgiler dersi öğretim programında, Evliya Çelebi Seyahatnamesi'nin içerdiği bilgiler çeşitli kriterler doğrultusunda incelenerek ünite ve kazanımların verilmesinde kullanılabilir. Araştırma sonucunda ulaşılan bulgular doğrultusunda, Sosyal Bilgiler dersi öğretim programı ve Evliya Çelebi Seyahatnamesi'ni bütünleştirerek, derste kullanılabileceğine, akademik çalışmalar ile geliştirilebileceğine ve toplumsal alanda da çeşitli projelerle uygulanabilirliğine ilişkin çeşitli öneriler sunulmaktadır