Barrett Taksonomisine Dayalı Öğretim Programı’nın 7. Sınıf Öğrencilerinin Okuduğunu Anlama Becerilerine Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Abdullah KALDIRIM

Danışman: ÖMER ÖZKAN

Özet:

Bu araştırmanın amacı planlanmış etkinlikler içeren Barrett Taksonomisine Dayalı Öğretim Programı’nın 7. Sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerine etkisini tespit etmektedir. Bu doğrultuda araştırmanın uygulanması, verilerin toplanması, elde edilen verilerin analizi ve yorumlanmasında nicel araştırma yöntemlerinden biri olan ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Araştırma Kütahya İl merkezinde bulunan ortaokullarda öğrenim görmekte olan toplam 94 7. sınıf öğrencisi ile birlikte gerçekleştirilmiştir. Çalışma 2018-2019 eğitim-öğretim yılının ikinci döneminin ilk haftası itibarıyla uygulamaya konulmuştur. Dersler hem deney hem de kontrol gruplarında kendi Türkçe öğretmenleri tarafından yürütülmüştür. Deney gruplarındaki dersler Barrett Taksonomisine Dayalı Öğretim Programı çerçevesinde, kontrol grubunda ise Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın gerektirdiği süreçler takip edilerek işlenmiştir. Araştırmada öğrencilerin okuduğunu anlama becerileri araştırmacı tarafından geliştirilen Okuduğunu Anlama Başarı Testi aracılığıyla ölçülmüş ve değerlendirilmiştir. Ayrıca veri toplama aracı olarak Melanlıoğlu (2014a) tarafından geliştirilen “Okuma Kaygısı Ölçeği”, Yıldız ve Aktaş (2015) tarafından Türkçeye uyarlanan “Okuma Motivasyonu ve Okumaya Adanmışlık Ölçeği” ve Özbay ve Uyar (2009) tarafından geliştirilen “İlköğretim İkinci Kademe Öğrencileri İçin Okumaya Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen nicel verilerin istatistiksel hesaplamaları, ilişkili örneklemler için t-testi, tek yönlü ANOVA ve karışık ölçümler için iki yönlü ANOVA ile yapılmıştır. Araştırmanın kesikli ve sürekli verileri için ise tanımlayıcı istatistikler (ortalama, standart sapma, standart hata, ortanca değer, minimum, maksimum, sayı ve yüzdelik dilim) kullanılmıştır. Ayrıca puanlayıcılar arasındaki uyum Krippendorff Alfa Tekniği kullanılarak belirlenmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgular Barrett Taksonomisine Dayalı Öğretim Programı’na katılan öğrencilerin okuduğunu anlama başarılarının deneysel işlem öncesinden deneysel işlem sonrasına istatistiksel olarak anlamlı bir şekilde farklılaştığını göstermektedir