Öğretmen adaylarının mantık, özdeşlik, doğru, gerçeklik, tutarlılık, çelişki kavramlarını anlama düzeyleri (Gazi Eğitim Fakültesi örneği)


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: DİLEK BAŞERER

Danışman: EKREM ZİYA DUMAN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının mantık, özdeşlik, doğru, gerçeklik, tutarlılık, çelişki kavramlarını anlama düzeylerini incelemektir. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırma, 2013-2014 bahar döneminde Ankara Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi 3. sınıf öğrencilerinden seçilen 250 öğrenci ile yapılmıştır. Çalışma grubu mantık dersi almayan 3 sayısal ağırlıklı bölüm (Fen bilgisi Öğretmenliği, Fizik Öğretmenliği, İlköğretim Matematik Öğretmenliği), 3 sözel ağırlıklı bölüm (Sınıf Öğretmenliği, Tarih Öğretmenliği, Sosyal Bilgiler Öğretmenliği) ile mantık dersi alan 2 bölüm öğrencilerini (Felsefe Grubu Öğretmenliği, Görme Engelliler Öğretmenliği) kapsamaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, uzman görüşü alınarak yarı yapılandırılmış 6 adet açık uçlu soru ile Mantık Kavramlarına İlişkin Soru Formu oluşturulmuştur. Çalışmanın ölçme aracı olarak kullanılan bu soru formunun güvenilirlik analizi yapılmış ve Cronbach Alpha katsayısı ,804 olarak bulunmuştur. Mantık Kavramlarına İlişkin Soru Formu ile öğretmen adaylarının kavramlar hakkında görüşleri alınmıştır. Bu görüşler, öğrenci cevaplarını değerlendirmek için geliştirilen dereceli puanlama anahtarında ele alınan performans düzeylerine göre sınıflandırılmıştır. Öğrencilerin sorulara verilen cevapları puanlandırılmış ve her bir öğrencinin puan ortalaması hesaplanmıştır. Elde edilen puan ortalamaları cinsiyet, bölüm, mantık dersi alıp almama, mantık dersi almayan sayısal ve sözel bölümler ve mantık dersi alan bölümler değişkenlerine göre incelenmiştir. Mantık Kavramlarına İlişkin Soru Formu'ndan elde edilen veriler dereceli puanlama anahtarı aracılığı ile kodlanarak SPSS 17 paket programında değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen verilere, değişkenin türüne göre bağımsız gruplar için kullanılan t- testi ve Tek Yönlü Varyans Analizi(ANOVA) uygulanmıştır. Anlamlılık kontrolü için hata payı .05 olarak alınmıştır. Araştırmada elde edilen veriler araştırmanın temel ve alt problemleri doğrultusunda çözümlenmiş, elde edilen bulgular tanımlanmış ve yorumlanmıştır. Verilerin analizi ile elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin cinsiyet, bölüm ve mantık dersi alıp almama durumlarına ilişkin ortalama puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur. Ancak mantık dersi almayan sayısal ve sözel ağırlıklı bölümler ve mantık dersi alan bölümler arasında anlamlı farklılık bulunmamıştır.