Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: YUNUS ZABUN
Danışman: HAMZA KELEŞ
Özet:Bu araştırma ile tarih öğretmen adaylarının sanal müze kullanımına yönelik tutumlarının ne düzeyde olduğunu ortaya çıkarmak ve tarih öğretmen adaylarının demografik özelliklerine göre sanal müze kullanımına yönelik tutumları arasındaki farklılıkları tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Tarih Eğitimi Anabilim Dalı’nda ve Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Türkçe ve Sosyal Bilimler Eğitimi Bölümü Tarih Eğitimi Anabilim Dalı’nda 1. sınıf, 2. sınıf, 3. sınıf ve 4. sınıfta öğrenim gören 133 tarih öğretmen adayı oluşturmaktadır. Veri toplama araçları olarak kişisel bilgi formu ve tarih öğretmen adaylarının sanal müze kullanımına yönelik tutum ölçeği kullanılmıştır. Kişisel bilgi formu ve tarih öğretmen adaylarının sanal müze kullanımına yönelik tutum ölçeğinden toplanan veriler SPSS-24 paket programına işlenmiştir. Tarih öğretmen adaylarının cinsiyet, aylık harçlık miktarı, bilgisayar olma durumu, eski uygarlıklara ait yerleşim yerlerini ziyaret etme, sanal müze gezintisi yapma durumu ve sanal müzenin ne olduğu hakkında bilgi sahibi olma durumlarına göre puanlar arasında anlamlı farklılık olup olmadığına Independent-Samples (Bağımsız Örneklemler) T-Testi analizi ile bakılmıştır. Öğretmen adaylarının öğrenim vii gördükleri sınıf düzeylerine göre ve müze ziyaret sayılarına göre ölçeğin alt boyutları ve genelinden aldıkları puanlar arasında anlamlı farklılık olup olmadığına One-Way ANOVA (Tek Yönlü Varyans) analizi ile bakılmıştır. Araştırma sonucunda sanal müze kullanımına yönelik tutum ölçeğinin geneline ilişkin tarih öğretmen adaylarının yüksek düzeyde olumlu tutuma sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Ölçeğin geneline ilişkin öğretmen adaylarının cinsiyetlerine, öğrenim gördükleri sınıf düzeylerine, bilgisayar olma durumlarına, eski uygarlıklara ait yerleşim yerlerini ziyaret etme ve sanal müzenin ne olduğu hakkında bilgi sahibi olma durumlarına göre tutumları arasında anlamlı farklılık olmadığı; aylık harçlık miktarlarına, müze ziyaret sayılarına ve sanal müze gezintisi yapma durumlarına göre tutumları arasında anlamlı farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ders kitaplarına alternatif olarak sanal müzeleri başta tarih öğretmen adayları ve sosyal bilgiler öğretmen adayları olmak üzere diğer branş öğretmen adayları tarafından da kullanması önerilmektedir. Tarih öğretmen adaylarına sanal müze eğitimi sadece teorik olarak değil, üniversitelerde gerekli altyapı oluşturularak öğretmen adaylarının kullanabileceği, gerektiği yerde uzman kişilerden yönlendirme ve bilgi alabileceği yaparak yaşayarak tecrübe kazanacağı sanal müze sınıfları oluşturulması önerilmektedir.