Orta öğretime devam etmekte olan öğrencilerin sporda fair play ve ahlaktan uzaklaşma davranışlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: TUĞBA ERİŞ

Danışman: İLYAS OKAN

Özet:

Bu çalışmanın amacı ortaöğretim öğrencilerinin sporda fair play ve ahlaktan uzaklaşma davranışlarının farklı değişkenler açısından incelenmesidir. Bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini 2018-2019 eğitim öğretim yılında Ankara ilinde bulunan orta öğretim öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise, Ankara ili Çankaya ilçesindeki 605 öğrenci ve Ankara ili Bala ilçesindeki 426 öğrenci toplam 1031 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak katılımcıların demografik bilgilerini belirlemek amacıyla kullanılan Kişisel Bilgi Formu ve Boardley ve Kavussanu (2008) tarafından geliştirilen, Bahri Gürpınar tarafından (2015) Türk kültürüne uyarlanan 8 maddelik ve tek faktörlü ''Sporda Ahlaktan Uzaklaşma Ölçeği Kısa Formu'' ve Yakup Koç tarafından oluşturulan (2013) 22 maddeden oluşan ''Beden Eğitimi Dersi Sportmenlik Davranışı Ölçeği'' kullanılmıştır. Bu nedenle test seçimlerinde bağımsız iki grup ortalamalarının karşılaştırılmasında bağımsız örneklem t-testi kullanılırken, ikiden fazla bağımsız grup ortalamasının karşılaştırılmasında ise varyans homojenliği ve diğer varsayımların sağlanması halinde ANOVA kullanılacaktır. Değişkenler arasındaki ilişki katsayıları belirlenirken pearson korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, araştırmaya katılan öğrencilerin sporda ahlaktan uzaklaşma davranışları arttıkça sportmenlik davranış düzeylerinde de azalma olduğu tespit edilmiştir