Eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği ana bilim dalı 1 ve 4. sınıf öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının öğrenciye ait farklı değişkenler açısından değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: AYHAN ÖZTÜRK

Danışman: Kemal Köksal

Özet:

Bu araştırma, Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı 1 ve 4. sınıf öğrencilerinin, öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının öğrenciye ait farklı değişkenler açısından incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evrenini; Türkiye'deki Eğitim Fakülteleri Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı 1 ve 4. sınıflarında öğrenim gören öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklem grubunu ise; Gazi Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı 1 ve 4. sınıflarında 2012-2013 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören toplam 265 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma ile ilgili veriler, Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. İki bölümden oluşan ölçeğin birinci bölümünde kişisel bilgilere, ikinci bölümünde ise sınıf öğretmeni adaylarının öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarını belirlemek amacıyla hazırlanan 35 tutum ifadesine yer verilmiştir. Ölçekten elde edilen verilerin analizinde, SPSS (The Statistical Packet For Social Scienses) programı kullanılmıştır. Ölçeğin birinci bölümüyle ilgili verilere ilişkin frekans ve yüzde dağılımı alınmış, öğrencilerin tutumlarının belirlenmesine yönelik olarak aritmetik ortalama ve standart sapma, tutumlar arasındaki farklılığı ortaya koyabilmek için ikili karşılaştırmalarda bağımsız gruplar için t testi, ikiden fazla değişken grupların karşılaştırılmasında ise tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Tutumlar arasında anlamlı bir farklılık olup olmadığı = 0.05 manidarlık düzeyinde test edilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular şunlardır; 1. Sınıf Öğretmenliği Ana Bilim Dalı öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları genel olarak olumludur. 2. Öğrencilerin devam ettikleri sınıf düzeyi açısından değerlendirildiğinde, 1. sınıf öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının, 4. Sınıf öğrencilerine göre daha olumlu olduğu görülmektedir. 3. Öğrencilerin cinsiyetleri açısından bakıldığında, öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları arasında anlamlı bir farklılık olmamakla beraber, kız öğrencilerin daha olumlu bir tutuma sahip oldukları görülmektedir. 4. Ailede öğretmen bulunup bulunmaması, öğretmenlik mesleğine yönelik tutum açısından, 1. sınıf düzeyinde anlamlı bir farklılık ortaya koymazken, 4. sınıf düzeyinde, ailede öğretmen bulunmayan öğrencilerin lehine anlamlı bir farklılık ortaya koyduğu görülmektedir. 5. Öğretmenlik mesleğini Kolay Meslek Olduğu İçin ve İş Garantisi Olduğu İçin seçtim görüşünü bildiren öğrencilerin, öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının her iki sınıf düzeyinde de daha düşük olduğu görülürken, Öğretmenlerimden Etkilenerek seçtim görüşünü bildiren öğrencilerin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumlarının daha olumlu olduğu görülmektedir. 6. Öğretmenlik mesleğine yönelik tutumun mezun olunan lise türüne göre, her iki sınıf düzeyinde Düz Lise mezunları lehine farklılaştığı görülmektedir.