Bilişim teknolojileri firmalarında çalışan bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü mezunlarının uzmanlıklarına ilişkin özyeterlik algıları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: MERVE EREN

Danışman: EBRU KILIÇ ÇAKMAK

Özet:

Bu çalışmanın amacı, Bilişim Teknolojileri firmalarında görev yapan Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE) bölümü mezunlarının uzmanlıklarına ilişkin özyeterlik algılarını belirlemektir. Diğer bir amaç, BÖTE bölümlerinin, öğrencilerini bilişim sektöründeki hangi alanlara daha iyi hazırladığını, mezunların yeterliklerini üniversite eğitiminde mi yoksa firmalarda çalışırken mi kazandıklarını ortaya çıkarmaktadır. Çalışmanın amacı doğrultusunda Ankara ilinde özel firmalarda görev yapan yazılım, tasarım ve içerik geliştirme ekibindeki 55 BÖTE mezununa ulaşılmıştır. Hem yazılım ve tasarım ekibinde hem de içerik geliştirme sürecinde görev alan BÖTE mezunlarına veri toplama aracı olarak “Bilişim Teknolojileri Firmalarında Çalışan BÖTE Mezunlarının Uzmanlıklarına İlişkin Özyeterlik Algıları Ölçeği” hazırlanmıştır. Tezin amacı çerçevesinde hazırlanan bu ölçekteki sorular 4 alan uzmanına verilerek geri bildirim alınmış, geri bildirimler sonunda sorulara son hâli verilmiştir. Araştırma, nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kapsamında yürütülmüştür. Elde edilen verilerin yorumlanmasında içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Buna göre içerikler tek tek analiz edilerek verilen yanıtlar sınıflandırılmış alt kategorilere ayrılmıştır. Analiz sonucunda BÖTE mezunlarının uzmanlıklarına ilişkin özyeterlik algıları yazılım geliştirme ve sistem ağ boyutu, eğitsel vi tasarım boyutu, görsel işleme boyutu ve ses işleme boyutu olmak üzere toplam 4 boyutta incelenmiştir. Sonuç olarak, Bilişim Teknolojileri firmalarında çalışan BÖTE mezunlarının uzmanlıklarına ilişkin özyeterlik algıları tanımlanmış, hangi alanlarda yetkin olup olmadıkları araştırılmış ve bununla ilgili öneriler sunulmuştur.