Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2017
Öğrenci: EMEL ILICAN
Danışman: EMİNE ÖNEN
Özet:Bu araştırmada, TIMSS çalışmalarında ölçüldüğü şekliyle matematik başarısı ve bu başarıyı etkileyen öğrenci ve öğretmen özellikleri bakımından, TIMSS 2011 uygulamasına katılan 4. sınıf düzeyindeki (N=7429) ve 8. sınıf düzeyindeki (N=6928) Türk öğrenciler kümeleme analizi tekniğiyle sınıflandırılmıştır. Analiz sonucunda dördüncü sınıf düzeyindeki öğrenciler dört, sekizinci sınıf düzeyindeki öğrenciler üç farklı kümeye ayrılmıştır. Bu doğrultuda dördüncü sınıf düzeyinde; (1) matematik başarısı yüksek ancak matematiğe ilişkin özgüveni düşük öğrenciler, (2) matematiğe ilgi duyan ancak matematik başarısı çok düşük öğrenciler, (3) matematik öğrenmeyi sevmeyen ancak matematik başarısı ortalamanın üstünde olan öğrenciler ile (4) matematik öğrenmeyi seven ancak matematik başarısı ortalamanın altında olan öğrenciler şeklinde dört öğrenci profili tanımlanmıştır. Sekizinci sınıf düzeyinde tanımlanan üç öğrenci profili ise (1) matematik öğrenmeyi sevme ve matematik başarısı bakımından ortalamanın altında olan öğrenciler, (2) matematiğe ilgi duymayan ancak matematik başarısı bakımından ortalama düzeyde olan öğrenciler ile (3) matematik öğrenmeyi en çok seven ve matematik başarısı bakımından ilk sırada yer alan öğrenciler şeklindedir.