Üretici tasarımcıların ve firma süreçlerinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2023

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Umay İrem KUNTER

Danışman: Serkan Güneş

Özet:

Firma içerisinde çalışan ya da danışmanlık hizmeti veren tasarımcılar, tasarladıkları ürünlerle doğrudan müşteriye ulaşamamaktadır. Fikirlerini ve tasarımlarını birtakım aracılara kabul ettirmeleri gereken, müşteri talebini veya tasarım özetini bekledikleri pasif bir konumdadırlar. Tasarımcıların üretim bilgilerinin ve çevrimiçi satış kanallarının da yardımıyla bu döngüyü kırarak yeni ürün geliştirme döngüsünü tek başına tamamlayabildikleri, ürünlerini piyasaya sürebildikleri ve müşteriye doğrudan ulaşabildikleri bir iş modelinin varlığı görülmüştür. Bu çalışmada kendi marklarının altında üretim yapan ve satışını gerçekleştiren tasarımcılar üretici tasarımcı adıyla incelenmiş, süreçleri araştırılmış ve mevcut istihdam türlerinden farkı ortaya koyulmuştur. Çevrimiçi satış kanallarından üretici tasarımcılar tespit edilmiş, yedi firma ile görüşme sağlanmıştır. Yapılan görüşmelerle üretici tasarımcıların pazar araştırması, ürün fikri geliştirme gibi aşamalardan geçerek yeni ürün geliştirme sürecine ilk basamaktan girmekte olduğu, ürün satışı, lojistik ve satış sonrası hizmetler gibi noktalarda da görev aldığı görülmüştür. Bu tür firmalarda tasarımcı rollerinin yalnızca ürünle ilişkilenmediği, işletme ile ilgili rollerin ağırlıkta olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Rollerin firmaların olgunluk seviyelerine göre değiştiği görülmüş, farklı ölçekteki firmaların sahip oldukları farklı rutinler ortaya konmuştur. Bu çalışma, kendi firmasını kurarak üretici tasarımcı olmak isteyen bir tasarımcının hangi süreçlerden geçeceğini gösterir niteliktedir.

Anahtar Kelimeler : Tasarımcı kurucu, tasarım girişimciliği, üretici tasarımcı, yeni ürün geliştirme süreci