Zihinsel Engelli Çocuklarda Hemsball Oyun Becerilerinin Motor Yeterlik Sonuçlarına Etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Meltem Işık

Danışman: ERDAL ZORBA

Özet:

Bu çalışmanın amacı, 12-16 yaş grubu zihinsel engelli çocuklara uygulanan Hemsball oyun beceri gelişim programının, Bruininks-Oseretsky Motor Yeterlik Testi ile belirlenen motor yeterlik seviyesi üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Deney ve kontrol gruplarını içeren ve deneysel çalışma niteliğindeki bu araştırmada ayrıca, cinsiyet ve engel düzeyinin motor gelişim düzeylerinde farklılık yaratıp yaratmadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya, 2014 2015 eğitim-öğretim yılında Afyonkarahisar il ve ilçe merkezlerinde faaliyet gösteren Milli Eğitim Bakanlığı na bağlı okullardaki özel eğitim sınıflarında ve özel eğitim kurumlarında eğitim gören 12-16 yaş aralığında 23 ü hafif düzeyde zihinsel engelli, 27 si orta düzeyde zihinsel engelli öğrenci olmak üzere toplam 50 zihinsel engelli öğrenci katılmıştır. 50 öğrencinin 25 ini deney, geriye kalan 25 ini ise kontrol grubu oluşturmuştur. Deney grubuna dahil edilen 25 zihinsel engelli öğrenci ile 12 hafta boyunca haftada 3 gün ve günde 60 dakika Hemsball oyun beceri gelişimine yönelik uygulamalar yaptırılmıştır. Araştırmaya katılan zihinsel engelli öğrencilere uygulanan Bruininks- Oseretsky Motor Yeterlik alt testleri (denge, ikili koordinasyon ve üst ekstremite koordinasyonu) oyun beceri gelişim programı başlamadan önce (öntest) ve program bittikten sonra (sontest) olmak üzere iki kez yapılmıştır. Araştırmanın örneklem grubunu oluşturan deney ve kontrol grupları ile öntest ve sontest ölçümlerine ilişkin karşılaştırmalar ilişkili ölçümler için iki faktörlü varyans analizi ile test edilmiştir. Sonuç olarak, uygulanan Hemsball oyun beceri gelişim programının deney ve kontrol grupları arasında denge, ikili koordinasyon ve üst ekstremite koordinasyon öntest ve sontest puanları arasında deney grubu lehine anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir.