Adölesanlarda ekran karşısında geçirilen sürenin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Öğrenci: SEHER DEMİRCİ

Danışman: YETER KİTİŞ

Özet:

Bu çalışma adölesanların ekran karşısında geçirdikleri sürenin değerlendirilmesi amacıyla tanımlayıcı tipte yapılmıştır. Ankara ilinin Çankaya ilçesindeki okullar arasından rastgele seçilen Kurtuluş Anadolu Lisesindeki 400 öğrenci araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Araştırma verileri tanıtıcı bilgi formu ve fiziksel aktivite anketi-okul dışı aktiviteler formu ile toplanmıştır. Tanıtıcı bilgiler formu aracılığıyla öğrencilerin yaşı, cinsiyeti, sınıf, anne ve baba eğitimi, işi ve geliri, öğrencinin boyu ve kilosu, günlük televizyon izleme, bilgisayar kullanma süreleri ve ekran karşısındayken yeme içme davranışı hakkında bilgi toplanmıştır. Ayrıca öğrencilerin boy, kilo ölçümleri yapılarak BKI hesaplanmıştır. Fiziksel aktivite anketi-okul dışı aktiviteler formu ile aktivite düzeyi düşük ve yüksek fiziksel aktivite olarak değerlendirilmiştir. Verilerin değerlendirilmesinde Kruskal Walls H Testi, Mann-Withney U Testi ki kare testleri, Kolmogorov-Smirnov testi, Sperman Korelâsyon testi kullanılmıştır. Tanımlayıcı veriler sayı ve yüzde değerleri olarak sunulmuştur. Araştırmaya katılan adölesanların %46,2 sini erkekler,%53,8 ini kızlar oluşturmaktadır. Adölesanların %61,2 sinin günde 2 saat ve üzerinde süreyi ekran karşısında geçirdiği, ekran karşısında geçirdikleri ortalama sürenin günde 2,64 saat olduğu, erkek öğrencilerin kız öğrencilere göre daha fazla ekran karşısında kaldığı ve yaş arttıkça bu sürenin azaldığı belirlenmiştir. Adölesanların %78,2 si ekran karşısındayken bir şeyler yiyip içtiğini ifade etmiştir. Çalışmaya katılan adölesanların %27,7 sinin fazla kilolu/şişman olduğu, erkeklerin kızlara göre fazla kilolu/şişman olduğu belirlenmiştir. Adölesanların %63,25 inin düşük fiziksel aktiviteye sahip olduğu, erkeklerin kızlara göre fiziksel aktivite düzeyinin daha yüksek olduğu ( Z=-7,189 p=0,000) tespit edilmiştir. Öğrencilerin ekran karşısında geçirdikleri süre ile BKI (r=-0,016; p=0,763) ve fiziksel aktivite düzeyleri arasında (Z=-0,969; p=0,333) anlamlı ilişki olmadığı saptanmıştır.Sonuç olarak, adölesanların günde yaklaşık 3 saat ekran karşısında vakit geçirdiği belirlenmiştir. Katılımcıların %61,2 sinin günde 2 saat ve üzerinde ekran karşısında geçirdiği belirlenmiş olup adölesanların fiziksel aktivite düzeylerinin düşük olduğu sonucuna varılmıştır.