Eğitim fakülteleri eğitim bilimleri bölümü akademisyenlerinin yükseköğretimin amaçlarına ilişkin görüşleri


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: AYŞE GÜLSÜM AKÇATEPE

Danışman: NURDAN KALAYCI ATAY

Özet:

Bu araştırmanın amacı, eğitim fakültelerinin eğitim bilimleri bölümlerinde görev yapmakta olan akademisyenlerin, yükseköğretimin amaçlarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesidir. Bu doğrultuda, akademisyenlerin, yükseköğretimde öncelikli olarak benimsenmesi gereken amaçlara ve bu amaçların gerçekleşme durumlarına ilişkin görüşleri alınmıştır. Yükseköğretimin amaçlarına ilişkin akademisyen görüşlerinin, yükseköğretimde kalite konusu hakkında da fikir vereceği düşünülmektedir. Bu araştırma, tarama modelinde betimsel bir araştırmadır. Nitel araştırma yönteminin kullanıldığı araştırmanın çalışma grubunu, Ankara, Gazi, Hacettepe ve Ortadoğu Teknik Üniversitesi Eğitim/Eğitim Bilimleri Fakültelerinin Eğitim Bilimleri Bölümlerinde görev yapmakta olan akademisyenlerden, araştırmaya katılmayı kabul eden 74 akademisyen oluşturmaktadır. Görüşme tekniğinin kullanıldığı araştırmada veriler, yarı yapılandırılmış görüşme formu yardımı ile yüz yüze görüşmelerle elde edilmiştir. Verilerin analizinde, içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Tümdengelimci ve tümevarımcı analiz yaklaşımlarının birlikte kullanıldığı araştırmada, Barnett?in (1992) yükseköğretimin amaçlarına ilişkin görüşleri, tümdengelimci analiz yaklaşımının ana hatlarını oluşturmuştur. Verilerin analizi sonucunda, yükseköğretimde benimsenmesi gereken amaçlara ilişkin akademisyen görüşlerinin, Barnett?in yükseköğretimin amaçlarına ilişkin görüşleri çerçevesinde dağılım gösterdiği görülmüştür. Akademisyenler, yükseköğretimde, baskın amaçların, öncelikli olarak benimsenmesi gerektiğini, bu amaçların yanında ve sonrasında eğitim sürecine ilişkin amaçların da benimsenmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Ayrıca akademisyenler; bilimsel çalışmalar ve uygulamalarına ilişkin amaçların ve toplumsal gelişim sürecine ilişkin amaçların da önemli olduğunu düşünmektedirler. Araştırmada, eğitim bilimleri bölümü akademisyenlerinin, yükseköğretimin amaçlarına ilişkin görüşleri doğrultusunda, akademisyenlerin, yükseköğretimde amaca uygunluk anlamında kalite anlayışını benimsedikleri sonucuna varılmıştır. Akademisyenler, belirtmiş oldukları amaçların, yükseköğretim kurumlarında tam anlamıyla gerçekleştirilemediğini ve bunun bazı nedenleri olduğunu belirtmişlerdir. Yükseköğretimin amaçlarının gerçekleştirilmesinin önünde akademisyenlerin belirtmiş olduğu engel kaynakları, bu engel kaynaklarının ortadan kaldırılabilmesi ve yükseköğretimde istenen amaçlara ulaşılabilmesi için akademisyenlerin sundukları çözüm önerileri doğrultusunda, Barnett?in yükseköğretimin amaçlarına ilişkin ortaya koyduğu sınıflamanın, özellikle gelişmekte olan ülkeler için yetersiz olduğu sonucuna varılmış ve bu sınıflandırmaya yeni bir öneri getirilmiştir.