YARATICI DRAMANIN GÖRSEL SANATLAR EĞİTİMİNE ETKİSİNİN İLKÖĞRETİM 5. SINIF DÜZEYİNDE İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Birsen YILMAZ

Danışman: GÜLER AKALAN

Özet:

Bu çalışmada, 5.sınıf öğrencilerinin görsel sanatlar eğitimi dersindeki başarı düzeylerinde, derse ilişkin tutum ve ilgilerinde yaratıcı drama yönteminin etkili olup olmadığı araştırılmıştır. Araştırmada biri deney, diğeri kontrol grubu olmak üzere iki sınıf belirlenmiştir. Bu sınıfların belirlenmesi aşamasında farklı cinsiyetteki öğrencilerin birbirine yakın sayıda, başarı düzeylerinin de birbirine yakın olmasına dikkat edilmiştir. Araştırmaya başlamadan önce hem deney hem de kontrol grubuna drama etkinlikleri öncesi görsel sanatlar eğitimi dersine ilişkin tutumlarını ölçmek için hazırlanmış ve geçerliği, güvenirliği test edilerek belirlenmiş tutum ölçeği ön-testi uygulanmıştır. Müfredat doğrultusunda dokuz konu seçilmiş ve iki grupla da aynı konular çalışılmıştır. Deney grubunda bu konular, yaratıcı drama yönteminin farklı uygulama şekilleri ile işlenirken, kontrol grubunda aynı konular geleneksel, sözlü anlatım ve uygulama ile işlenmiştir. SPSS programı ile t testi analizi yapılmıştır. Derslerin bitiminin ardından tekrar kontrol ve deney gruplarının her ikisine de tutum ölçeği son-testi uygulanmıştır. Gerçekleştirilen t testi analizi sonucunda deney grubundaki öğrencilerin derse ilişkin tutumlarında olumlu yönde değişiklik olduğu belirlenmiştir. Sonuç olarak, yaratıcı drama yöntemi ile işlenen görsel sanatlar dersinin 5. sınıf öğrencilerin derse ilişkin tutumlarında ve başarı düzeylerinde olumlu anlamda değişiklik olduğu ortaya çıkmıştır. Yaratıcı drama etkinlikleri çerçevesinde işlenen bir ders sürecine öğrenciler zevk alarak katılmışlar, kendilerini rahatça ifade edebilme olanağı bulmuşlardır. Öğrencilerin sosyalleşmesini sağlayıcı drama etkinlikleri ile paylaşmayı, işbirliği yapmayı ve düşüncelerini birbirlerine kolayca aktarmayı öğrenen öğrenciler empati kurmaya başlamışlardır. Bu araştırma sonucunda ortaya çıkan en önemli nokta ise gerçekleştirilen bu etkinlikler, öğrencilerin yaratıcılıklarını ve hayal güçlerini ortaya koymalarında, ders sürecini verimli kullanmalarında katkıda bulunmuştur