Bir kız meslek lisesi öğrencilerinin kişisel hijyenle igili alışkanlıklarının belirlenmesi ve yapılan eğitim sonrası, eğitimin etkinliğinin değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2007

Öğrenci: YEŞİM TARTAÇ

Danışman: SEÇİL ÖZKAN

Özet:

Amaç: Bu çalışmada Ankara'da bir kiz meslek lisesindeki ogrencilerin kişisel hijyen konusunda bilgi ve tutumlarim saptamak ve bu sonuçlar dogrultusunda uygulanan egitim programının etkinligini degerlendirmek amaçlanmiştir.Gereç- Yontem: Mudahale tipi bir araştirma olup, 9,10,1 l'inci sınıfta okuyan toplam 293 kiz ogrenci üzerinde egitim oncesi anket doldurtturularak, ihtiyaç belirlenip egitim planlanmasi, konferans şeklinde egitim verilmesi ve 3 ay sonra egitimin etkinliğinin degerlendirilmesi şeklinde yapilmıştir. Araştırma Ekim 2006-Haziran 2007 tarihleri arasında yapilmış olup araştırmaya katilim orani %78,5' dir.Bulgular: Ögrencilerin %87,3'ü 15-17 yaş grubunda olup, annelerinin % 68,9'u; babalarının ise %53,9'u ilkokul mezunudur. El yikama durumuna bakildigında en 90k yemekten once tuvaletten sonra ve kirlendiginde ellerin yikandigi, egitim oncesi tuvalete girmeden el yikama alışkanlığı %19,1 iken egitim sonrasi bunun %31,7'ye çıktığı tespit edilmiştir(p:0,0001). Öğrencilerin eğitim oncesinde %88,5'i giinde 2-3 kez dişlerini fırçalarken, egitim sonrasmda bu oran %96,9'a çıkmış olup bu artış istatistiksel olarak anlamlıdir(p:0,0001). Aynı şekilde diş fırçasının ozelligini, kullanılmasi gereken macun miktarını, diş fırçalama süresini de dogru yanıtlayanların oranmda egitimle istatistiksel olarak anlamli bir artiş saptanmıştir. Ogrencilerin büyük çogunlugu (egitimden once %78,0 ; egitimden sonra % 84,8 ) 2-3 giinde bir banyo yaptigını soylemiş, banyo yapma sikligında egitimle anlamli bir artiş elde edilmi§tir (p:0,0001). Ancak %14,8'i adetliyken banyo yapmadigmi soylemiş olup, bunların % 16,7'si gunah oldugu için banyo yapmadigını soylemiştir. Egitimle, adetliyken banyo yapma durumunda anlamli bir iyileşme elde edilmiştir(p:0,043). Yine egitim sonrasi adetliyken dogru banyo yapma şekli, ped degiştirirken el yikama durumu, dogru perine temizligi şekli ve sifon çekme durumu,iç çamaşırı ve çorap degiştirme sikligında da olumlu yonde istatistiksel olarak anlamli bir artiş elde edilmiştir. SONUÇ: Tiim bu olumlu bulgulara ragmen verilen egitimin ogrencilerin davranışlarında oluşturdugu degişim kısıtlıdir. Zira burada elde edilen veriler sadece bilgi-tutum düzeyindedir. Bu nedenle kalici davranış degişiklikleri elde etmek için, verilecek egitimlerin uzun süreli ve duzenli olarak , küçük gruplara, uygulamali ve gorsel materyal içerecek şekilde verilmesi gerekmektedir.