Yabancı dı̇l olarak Türkçe ve İngı̇lı̇zce öğretı̇mı̇nde kullanılan Yedı̇ İklı̇m ve network (b1, b2) ders ve çalışma kı̇taplarında bulunan okuma metı̇nlerı̇ndekı̇ metı̇n altı sorularının taksonomı̇k olarak ı̇ncelenmesı̇ ve karşılaştırılması


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: ŞEYDA YILMAZ IBRAHIMI

Danışman: MEHMET KARA

Özet:

Dünyanın küresel bir köy haline gelmesiyle birlikte, gerek farklı coğrafyalarda bulunan devletler gerek devlet dışı örgütler gerekse toplumun temel taşı olan bireyler birbirleriyle daha fazla etkileşim içine girmişlerdir. Küresel sermayenin zaman ve mekan sınırı tanımaksızın dünyanın farklı noktalarında serbestçe dolaşması, kitle iletişim araçlarının gelişmesi, internetin dünya çapında yaygınlaşması ve buna bağlı olarak tüm dünyada sosyal medyanın yoğun kullanımı kaçınılmaz olarak farklı dilleri konuşan bireylerin farklı dilleri öğrenmesini zorunlu hale getirmiştir. Artık yabancı dil öğrenmek bir hobi ya da mesleki gereksinim olmaktan çıkmış hemen herkesten talep edilir olmuştur. Yüzyıllardır farklı medeniyetlerin ortaya çıktığı, kesiştiği, buluştuğu bir coğrafyada bulunan Türkiye, izlediği aktif, katılımcı, girişimci ve insani dış politikası sayesinde diğer ülkelerle geliştirdiği ekonomik, siyasi, kültürel ve sosyal ilişkilerin yanı sıra Türkçenin uluslararası alanda tanınırlığının ve saygınlığının da artmasını sağlamıştır. Dolayısıyla Türkçeye olan ilgi ve talep, Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretiminin de ivme kazanmasına neden olmuştur. Bu çalışmada, Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi alanında önemli bir misyon üstlenmiş olan Yunus Emre Enstitüsü tarafından hazırlanan ve yabancılara Türkçe öğretmek amacıyla kullanılan Yedi İklim (B1, B2) Ders ve Çalışma Kitapları ile yabancılara İngilizce öğretmek amacıyla kullanılan Network (B1, B2) Ders ve Çalışma Kitaplarında bulunan okuma metinlerindeki metin altı sorularının Bloom’un Güncellenmiş Taksonomisindeki bilişsel vi öğrenme düzeyleri bakımından hangi düzeyde bulundukları, bu düzeylerin dağılımlarının ne olduğu ve her iki kitaptaki dağılım oranlarının birbirine göre nasıl olduğu sorularına cevap aranmış ve metin altı soruları Bloom’un Güncellenmiş Taksonomisinin bilişsel süreç boyutuna göre değerlendirilerek karşılaştırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan döküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. İnceleme sonucunda elde edilen veriler nicel olarak da değerlendirilmiştir. Okuma metinlerine ait metin altı sorularının Bloom’un Güncellenmiş Taksonomisindeki bilişsel düzeyleri belirlenmiş, her soru tek tek sınıflandırılmıştır. Bu veriler alandaki uzman kişiler tarafından da değerlendirildikten sonra taksonomik düzeylerin kendi içindeki ve kitaplar arasındaki oranları belirlenerek yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda, Yedi İklim (B1, B2) Ders ve Çalışma Kitapları ile Network (B1, B2) Ders ve Çalışma Kitaplarındaki okuma metinlerine ait metin altı sorularının altbilişsel basamaklardan olan Hatırlama ve Anlama basamaklarına yığıldığı, yine altbilişsel bir basamak olmasına rağmen Uygulama basamağında ve üstbilişsel basamaklar olan Çözümleme, Değerlendirme ve Yaratma basamaklarında yeterli sayıda soru bulunmadığı sonucu ortaya çıkmıştır. Toplam soru sayılarına ve yüzdelere bakıldığında ise Anlama, Hatırlama ve Çözümleme basamaklarında, Yedi İklim (B1, B2) Ders ve Çalışma Kitaplarındaki okuma metinlerine ait metin altı sorularının, Network (B1, B2) Ders ve Çalışma Kitaplarındaki okuma metinlerine ait metin altı sorularından daha yüksek bir orana sahip olduğu, Uygulama, Değerlendirme ve Yaratma basamaklarında ise daha düşük bir orana sahip olduğu ortaya çıkmıştır.