ANA SINIFINA DEVAM EDEN ÇOCUKLARIN DUYGUSAL ZEKA VE SOSYAL UYUM BECERLERİ ARASINDAKİ İLİSKİNİN İNCELENMESİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2008

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Duygu KARAYILMAZ

Danışman: ESRA ÖMEROĞLU

Özet:

Bu arastırma anasınıfına devam eden çocukların duygusal zeka ve sosyal uyum becerileri arasındaki iliskinin incelenmesi amacıyla yapılmıstır. Arastırmanın örneklemini alt ve üst sosyo ekonomik düzeydeki ilkögretim okullarının, anasınıfına devam eden çocuklar arasından tesadüfi olarak seçilen, 266 çocuk, bu çocukların anne ya da babaları ve ögretmenleri olusturmustur. Çocukların duygusal zekalarını belirlemek için Sullivan Çocuklar \'çin Duygusal Zeka Ölçegi, Sullivan Ögretmenler \'çin Çocukların Duygusal Zekasını Degerlendirme Ölçegi ve çocukların sosyal uyum ve becerilerini ölçmek için Sosyal Uyum ve Beceri Ölçegi kullanılmıstır. Arastırma sonucunda, duygusal zeka ve sosyal uyum becerileri arasında pozitif yönde bir iliski oldugu görülmüstür (P<0,05). Arastırmaya katılan çocukların, Duygusal Zeka Ölçegi Toplam Puan ortalamaları, Duygusal Zeka Ölçegi alt bölümlerine (yüzler, hikayeler, anlama ve yönetme), Ögretmenler \'çin Çocukların Duygusal Zekasını Degerlendirme Ölçegi'ne Sosyal Uyum ve Beceri Ölçegi Toplam Puan ortalamalarına iliskin bulgularda çocukların cinsiyet ve kardes sayılarına göre anlamlı bir farklılıgın bulunmadıgı belirlenmistir (P>0,05). Çocukların sosyo ekonomik düzeyleri ve dogum sıralarına göre ise anlamlı farklılıklar oldugu görülmüstür (P<0,05).