Yaratıcı Hareket Eğitiminin 5-6 Yaş Çocuklarının Yaratıcılıklarına Ve Kendini Gerçekleştirme Düzeylerine Etkisinin İncelenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, TEMEL EĞİTİM ANA BİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2021

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Işık Tümay Alper

Danışman: İlkay Ulutaş

Özet:

Bu araştırma, “Yaratıcı Hareket Eğitimi”nin 5-6 yaş çocuklarının yaratıcı düşünme

becerileri, harekette yaratıcılık düzeyleri ve kendini gerçekleştirme düzeylerine etkisini

belirlemek amacıyla yapılmıştır. “Yaratıcı Hareket Eğitimi”nin çocukların yaratıcı düşünme

becerileri, harekette yaratıcılık düzeyleri ve kendini gerçekleştirme düzeyleri üzerindeki

etkisini belirleyebilmek amacıyla yarı deneysel modelde eşleştirilmiş desen kullanılmıştır.

Çalışma grubunu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Adıyaman il Milli Eğitim Müdürlüğüne

bağlı anaokullarında eğitim görmekte olan beş-altı yaş grubu çocuklar arasından belirlenen

20’si deney 20’si kontrol grubunda olmak üzere toplam 40 çocuk oluşturmuştur. Deney

grubuna 11 hafta boyunca “Yaratıcı Hareket Eğitimi Programı” uygulanmıştır. Kontrol

grubu ise 2013 Okul Öncesi Eğitim Programı kapsamında verilen günlük eğitim akışına

devam etmiştir. Veriler “Kişisel Bilgi Formu”, “Torrance Yaratıcı Düşünme Testi”,

“Torrance Eylem ve Harekette Yaratıcı Düşünme Testi” ve “Demoulin Çocuklar İçin Benlik

Algısı Ölçeği (5-6 yaş)” aracılığıyla elde edilmiştir. Elde edilen veriler dağılımın normalliği

ön koşulunun sağlandığı alt boyutlarda, deney-kontrol grubu son test karşılaştırması ve

verilen eğitimin etkililiğinin değerlendirilmesi amacıyla ANCOVA; “Demoulin Çocuklar

İçin Benlik Algısı Ölçeği (5-6 yaş)”nin deney-kontrol gruplarına ait puanların düzeylerini

belirlemek için Bağımsız Gruplar T-Testi; son test – izleme testi karşılaştırmaları amacıyla

Bağımlı Gruplar T-Testi; dağılımın normalliği koşulunun sağlanmadığı alt boyutlarda,

deney-kontrol grubu son test karşılaştırması için Mann-Whitney U testi; son test – izleme

x

testi karşılaştırmaları amacıyla Wilcoxon İşaretli Sıralar Testi kullanılarak analiz edilmiştir.

Araştırmanın sonucunda, deney ve kontrol gruplarının “Torrance Yaratıcı Düşünme Testi”

ve “Torrance Eylem ve Harekette Yaratıcı Düşünme Testi” son test puanları arasında deney

grubu lehine anlamlı bir farkın olduğu (p<0,05) ve verilen eğitimin etkililiğinin yüksek

olduğu tespit edilmiştir (η2≥0,15). Deney ve kontrol gruplarının “Demoulin Benlik Algısı

Ölçeği” son test puanları arasında anlamlı bir farkın olmadığı (p>0,05); “Öz Yeterlilik”, “Öz

Saygı” ve “Benlik Algısı” alt boyutlar açısından verilen eğitimin etkisinin düşük olduğu

tespit edilmiştir (η2≤0,05). “Torrance Yaratıcı Düşünme Testi” “Şekilsel Orijinallik”,

“Başlıkların Soyutluğu”, “Zenginleştirme”, “Erken Kapamaya Direnç” ve “Yaratıcı

Kuvvetler” alt boyutlarında izleme testi lehine anlamlı bir fark tespit edilmemiştir (p>0,05).

“Şekilsel Akıcılık” alt boyutunda izleme testi lehine; “Toplam Şekilsel Yaratıcılık”

boyutunda ise son test lehine anlamlı bir fark olduğu sonucu elde edilmiştir (p<0,05).

“Torrance Eylem ve Harekette Yaratıcı Düşünme Testi”nin “Harekette Akıcılık”, “Hayal

Gücü” alt boyutları ve “Toplam Harekette Yaratıcılık” boyutunda izleme testi lehine anlamlı

bir fark olduğu sonucu elde edilmiştir (p<0,05). “Harekette Orijinallik” alt boyutunda ise

izleme testi lehine anlamlı fark bulunmamıştır (p>0,05). Bu bulgular doğrultusunda

“Yaratıcı Hareket Eğitimi”nin 5-6 yaş çocuklarının yaratıcı düşünme becerileri ve harekette

yaratıcılık düzeylerine yüksek düzeyde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Anahtar Kelimeler : Yaratıcılık, Yaratıcı Hareket, Kendini Gerçekleştirme, Okul Öncesi

Eğitim