Tip 1 diyabetli çocukların okulda diyabet yönetimiyle ilgili yaşadıkları güçlükler


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: SENA TARI

Danışman: YETER KİTİŞ

Özet:

5-18 yaş grubu Tip 1 diyabetli çocukların okul ortamında diyabet yönetimiyle ilgili yaşadığı güçlüklerin belirlenmesi amacıylayapılmış, tanımlayıcı tipte bir araştırmadır. Kocaeli Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi Çocuk Sağlığı veHastalıkları Anabilim Dalı, Çocuk Endokrin Polikliniği'nde yürütülen çalışmada 152 tip diyabetli çocuk veya ebeveyni araştırmaya dahil edilmiştir. Şubat 2013- Mayıs 2013 ayları arasında hastaneye kontrole gelen 5-10 yaş grubu çocuğun ebeveynine, 10-18 yaş grubu çocuğun ise kendine literatür ve uzman görüşü doğrultusunda araştırmacı tarafındangeliştirilen diyabet kontrolü soru formu yüz yüze görüme yöntemiyle uygulanarak, okulda diyabet kontrolünde yaşadıkları sorunlara yönelik veriler elde edilmeye çalışılmıştır. Elde edilen veriler sayı ve yüzdelik dağılımlar ile değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; araştırma kapsamına alınan çocukların diyabet tanı yaşlarının 6-9 yaş dönemi, 1-2 yıldır diyabet hastalığı olan çocukların olduğu grubun çoğunluğu oluşturduğu belirlendi. Çocukların %86,8'inin okulunda sağlık hizmet birimi ve %90,8'inin okulunda görev yapansağlık görevlisi/ hemşire bulunmamaktaydı. Çocukların %54,6'sının anne ya da babası diyabet uygulamaları geel sağlık durum takibi ve çocuğun diyetine uygun öğün teminini sağlamak için okula gelmektedir. Çocukların %61,2'si okulda diyabet hastalarına yönelik bir uygulama olması gerektiğinin düşünmektedir. Sonuç olarak, okula başlamasıyla metabolik kontrollerinin olumsuz yönde etkilenen diyabetli çocuklar bu dönemde ailesinin dışında bir yardımcıya ihtiyaç duymaktadır. Ayrıca okulun diyabetli çocuklara sunduğu imkanların artırılması, okul personeli ve öğrencilerin de diyabet konusunda bilgilendirilmesi gerektiği, diyabetli çocuk ve ailesinin de belirli aralıklarla diyabet eğitimleri düzenlenmesi gerektiği düşünüldü. Ayrıca bu çalışma ile diyabetli çocuklardan yola çıkılsa da diğer tüm çocuklar için de sağlığı koruma ve geliştirmeleri adına okullarda sağlık eğitimlerine yönelik çalışmaların ve okul sağlığı hemşireliğinin gerekli olduğu düşünülmektedir.