Sosyal Bilgiler Programlarının Bazı Değerlerinin Öğrencilerce Kazanım Düzeyi: Suriyeliler Örneklemi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2017

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Filiz Arzu Yalın

Danışman: CEMİL CAHİT YEŞİLBURSA

Özet:

Araştırma, ortaokul öğrencilerinin Suriyelilere yönelik görüşlerini incelemeyi ve sosyal bilgiler öğretim programında yer alan değerlerin (saygı, adil olma, misafirperverlik, hoşgörü, duyarlılık, yardımseverlik) Suriyeliler bağlamında kazanım düzeylerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda; Değer Kazanım Düzeyi Belirleme Formu ve odak grup görüşmesinden elde edilen bulgular incelenmiştir. Nitel araştırma deseninde karma yöntem ile gerçekleştirilmiş olan araştırmada saygı, adil olma, duyarlılık, misafirperverlik, hoşgörü, yardım severlik değerlerinin kazanım düzeylerini belirlemeye yönelik nicel yöntem ve Suriyelilere yönelik düşüncelerini derinlemesine incelemeye olanak sağlaması bakımından karma yöntem türlerinden Aşamalı Açıklayıcı Desen (Sequential Explanatory Design) kullanılmıştır. Nitel veriler nicel verileri açıklamayı ve yorumlamayı desteklemede kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Adıyaman ili merkeze bağlı Bahçelievler Mahallesi'nde 2016-2017 eğitim öğretim yılı bahar döneminde bir ortaokulunda sekizinci sınıfa devam eden öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmada nicel verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Nitel verilerin çözümlenmesinde ve yorumlanmasında betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın nicel bulgularına göre öğrencilerin Suriyeliler bağlamında (saygı, adil olma, misafirperverlik,hoşgörü, duyarlılık, yardımseverlik) değerlerine yönelik olarak kazanım düzeylerin üst düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Araştırmanın nitel bulgularına göre öğrencilerin Suriyeliler bağlamında (saygı, adil olma, misafirperverlik, hoşgörü, duyarlılık, yardımseverlik) değerlerine yönelik olarak olumlu görüş bildirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Buna göre öğrencilerin Suriyeliler bağlamında belirtilen değerlerin kazanmış oldukları, nitel bulguların, nicel bulguları desteklediği sonucuna ulaşılmıştır.