Sınıf öğretmenlerinin müzik dersindeki yeterliliklerine ilişkin görüşleri: Ankara ili örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: ÖMER ŞENLER

Danışman: SELÇUK BİLGİN

Özet:

Bu araştırmanın amacı sınıf öğretmenlerinin müzik dersindeki yeterliliklerini sınıf öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda belirlemektir. Bu amaç için sınıf öğretmenlerine ilkokul müzik dersi için belirlenmiş olan kazanımlara yönelik ve müzik ve müzik eğitimiyle ilgili hazırlanmış olan sorular yöneltilmiştir. Araştırma betimsel bir araştırmadır. Kaynak tarama ve anket tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini, Ankara'nın Yenimahalle ilçesinde görev yapan 1375 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise tesadüfi olarak seçilmiş olan 400 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veri toplamak amacı ile oluşturulan anket 41 sorudan oluşmuştur. Elde edilen verilerin istatiksel analizi için SPSS paket programı kullanılmıştır. Verilerin analizinde; Frekans (f) dağılımı ve Yüzde (%) değerinden yararlanılmıştır. Ankete katılan Sınıf öğretmenlerinin %39'u lisans eğitimini eğitim fakültesi sınıf öğretmenliği bölümünde tamamlamışken %61'i lisans eğitimini diğer fakültelerde tamamlamıştır. Müzik dersinin müzik eğitimi almamış kişiler tarafından yürütülmekte olduğu görülmüştür. Araştırmanın sonucunda sınıf öğretmenleri müzik dersi hakkında büyük ölçüde kendilerini yetersiz gördükleri gözlemlenmiştir. Ankette sınıf öğretmenlerine ilkokul müzik dersine yönelik her kazanımla ilgili sorular yöneltilmiştir. Sınıf öğretmenleri 21 kazanımdan 11 kazanımı öğrencilere aktarma konusunda büyük çoğunlukta kendilerini yeterli görmediklerini belirtmiştir. Ankete katılan sınıf öğretmenlerinin %78'i hizmet içi eğitimi gerekli bulmakta iken, %22'si hizmet içi eğitimi gerekli bulmamaktadır. Anket sorularının büyük bir bölümünün temelini oluşturan kazanımlar ve bu kazanımlara yönelik konuları içeren 24 sorudan 5 soruda Büyük Ölçüde, 11 soruda Kısmen, 3 soruda Çok Az ve 5 soruda Hiç seçeneklerinde yoğunluk oluşmuştur. Tamamen seçeneğinde hiçbir soruda yoğunluk oluşmamıştır. Aynı sorulardaki en az yoğunluğa sahip seçenekler 18 soruda Tamamen ve 6 soruda Hiç seçenekleri olmuştur. En fazla yoğunluk Kısmen seçeneğinde ve en az yoğunluk ise Büyük Ölçüde seçeneğinde oluşmuştur. Sınıf öğretmenlerine müzik dersi için ayrılmış ders saatlerinde başka ders işleyip işlemedikleri hakkında soru yöneltilmiştir. Bu soruya sınıf öğretmenlerinin%36,5'i Hiç, %30,8'i Çok Az yanıtını vermiştir. Fakat sınıf öğretmenlerinin %21,5'i Kısmen ve %11,3'ü Büyük Ölçüde yanıtını vermiştir. Sınıf öğretmenlerinin bir bölümünün müzik dersinde başka derslere yer verdikleri görülmüştür. Hizmet içi eğitimi gerekli bulanlar %78 iken gerekli bulmayanlar %22'dir. Anket verilerinden yola çıkarak sınıf öğretmenleri için müzik dersine yönelik hizmet içi eğitim ihtiyacı olduğunu söyleyebiliriz. Ankete katılan sınıf öğretmenlerinin %92'si müzik dersi için haftada bir ders saatinin yeterli olmadığını düşünmekteyken, %8'i bir ders saatinin yeterli olduğunu düşünmektedir. Ankete katılan sınıf öğretmenlerinin büyük bir kısmı, lisans boyunca aldıkları müzik ve müzik eğitimi derslerinin yetersiz olduğu görüşündedir.