Lise tarih ders kitaplarında Türk eğitim tarihi konularının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEMİH KARABİLLİOĞLU

Danışman: GÜRAY KIRPIK

Özet:

Ders kitapları, öğrenciler için temel çalışma kaynağı olarak değerlendirilmektedir. Tarih ders kitapları da lise öğrencilerinin tarih dersine çalışmak için başvurduğu birincil kaynak olarak görülmektedir. Tarih ders kitaplarında işlenen en önemli konulardan biri de Türk milletinin geçmişten günümüze kadarki eğitim serüvenini ele alan Türk Eğitim Tarihi konularıdır. Çalışmamızda lise tarih ders kitaplarında Türk eğitim tarihi konularına ne kadar yer verildiğine değinilmeye çalışılmıştır. Çalışmamızda ilk hedef olarak Türk eğitim tarihine dair bilgiler ortaya konulmaya çalışılmış daha sonra 2007 yılından itibaren yazılmış olan tarih öğretim programları ve buna bağlı olarak yazılan tarih ders kitapları inceleme kapsamında yer almıştır. İncelemede yer alan kitapların karşılaştırılmasında tarih öğretim programları esas alınmıştır. Çalışma nitel araştırma modelinin durum çalışması kullanılarak yapılmıştır. Öncelikle doküman taraması yapılarak veriler elde edildi daha sonra elde edilen veriler lise sınıflarına göre sınıflandırıldı ve durum çalışmasının değerlendirme özelliğine göre yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda ise hazırlanmış olan tarih öğretim programlarında Türk eğitim tarihi konularının kazanımlarına yeteri kadar yer verilmediği görülmektedir. Programda yeteri kadar yer verilmeyen Türk eğitim tarihi konusu programa göre yazılan tarih ders kitaplarında da yeteri kadar yer alamamıştır. Dolayısıyla lise tarih ders kitaplarında Türk eğitim tarihine fazla yer verilmediği görülmüştür. Fakat lise de okutulan tarih derslerinden olan Türk Kültür ve Medeniyet Tarihi kitabında ‘Türkler’de Eğitim’ ünitesi verilmiş ve burada hunlardan Türkiye Cumhuriyeti’nin 1938 tarihine kadar olan eğitim tarihine yer verilmiştir. Türk eğitim tarihi hakkında en geniş kapsamlı bilgileri Türk Kültür ve Medeniyet tarihi kitabı ile sağlanmıştır. Okutulmakta olan Türk Kültür ve Medeniyet tarihi dersinin tüm okullarda zorunlu olarak okutulmadığı göz önüne alındığında çoğu öğrenci Türklerin eğitim gelişiminden mahrum kalmaktadır. Bu nedenle Türk Eğitim Tarihi konusunun müfredatta vi zorunlu olarak okutulan ders kitaplarında ilgili bölümlerde yer alması ya da Türk Kültür ve Medeniyet tarihi dersinin müfredatta zorunlu olarak okutulması gerektiği düşünülmektedir