İstanbul ili Bağcılar ilçesinde yaşayan bireylerin maden suyu tüketim durumları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2014

Öğrenci: AHMET KOCABIYIK

Danışman: LEYLA ÖZGEN

Özet:

Bu araştırma İstanbul İli Bağcılar İlçesinde yaşayan bireylerin maden suyu tüketim durumunun saptanması amacıyla, tabakalama örnekleme yöntemi ile seçilmiş 511 kadın ve 489 erkek olmak üzere ergen, genç, yetişkin, orta ve üzeri yaş olarak toplam 1000 birey üzerinde yürütülmüştür. Verilerin değerlendirilmesinde; sayı ve yüzde dağılımları, aritmetik ortalama, ( ) standart sapma (ss), t-Testi, tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır. Tüketicilerin % 54.6'sının her zaman, % 45.4'ünün bazen maden suyu tükettiği tespit edilmiştir. Bireylerin % 27.7'si maden suyu ile soda arasında fark olduğu görüşüne tamamen katılırken, % 20.2'sinin kesinlikle katılmadığı tespit edilmiştir. Bireylerin maden suyu tüketiminden sonra vücutlarında nasıl bir değişiklik hissettiklerinin yaş gruplarına göre sıvı gereksinimimi karşılar ifadesinin ve sindirim sisteminin çalışmasına yardımcı olur ifadesinin puan ortalamalarında istatistiksel olarak anlamlı fark tespit edilmiştir (p<.01). Bireylerin maden suyunu tüketme zamanı cinsiyete göre incelendiğinde, spor yaptıktan sonra erkeklerin puan ortalaması kadınların puan ortalamasına göre (kadın =2.61, erkek =3.05) daha yüksek tespit edilmiştir. Bu durum istatistiksel açıdan anlamlı bulunmuştur (t=2.607, p<.05). Bunun yanı sıra, erkeklerin kadınlara göre daha bilinçli olduğunu söylenebilir. Bireylerin maden suyu satın alırken yaş gruplarına göre özellikle nelere dikkat ettikleri incelenmiştir. Kalitesine, TSE ürünü olmasına ve ambalajına ifadelerine verilen cevaplar istatistiksel olarak anlamlıdır. Bu üç ifadenin ortalama puanları incelendiğinde, genç yaş grubunun diğer yaş gruplarına göre puan ortalaması yüksek ve istatistiksel açıdan önemlidir (p<.05). Başka bir önemli bulgu, genç yaş grubu bireylerin diğer yaş gruplarına göre puan ortalaması daha yüksek olarak bulunmuştur. Bu durumun, bireylerin eğitim düzeyinin yüksek olması ve bilinçli tüketim alışkanlığından kaynaklandığı düşünülmektedir. Kitle iletişim araçları ve internetin çok yaygın kullanılmasıyla tüketicilerin daha bilinçli tüketim yapmaları önerilebilir. Üretici firmaların internet web sayfalarında maden suyu ile ilgili yararlı bilgilere yer verilmelidir. Böylece üretici firmaların tüketicilere destek olmaları sağlanabilir.