Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2014
Öğrenci: İSMAİL ÜNALDI
Danışman: SALİH ŞAHİN
Özet:Bu araştırmanın temel amacı, Coğrafya Bilgi Yarışmalarının yarışmaya katılan lise öğrencilerinin düşüncelerine etkisinin araştırılmasıdır Araştırmanın evrenini İç Anadolu Bölgesindeki Anözdere bağlı özel liseler, Ankara İli ile İlçelerindeki Özel Liseler ile Devlet Liseleri ve Marmara Bölgesindeki Özel Liseler ve Devlet Liseleri oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise İç Anadolu Bölgesindeki Anözdere bağlı Özel Liseler ve Ankaradaki bütün Özel Liseler ile devlet liselerinden, yarışmaya katılan 41 okuldan 82 öğrenci, Marmara Bölgesindeki Liselerarası Coğrafya Bilim Yarışmasına katılan 150 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada, nicel verilerin toplanması için önce Anket uygulanmıştır. Anket üç bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde öğrencilerin kişisel bilgileri ile ilgili değişkenler yer alırken; ikinci bölümde coğrafya yarışmalarına katılan öğrencilerin coğrafya bilgi yarışmalarının, Coğrafya Bilim yarışmalarının bu süreçteki tutum ve davranışlarına ilişkin görüşlerini öğrenmek için geliştirilen 24 maddeden oluşan tutum ölçeği yer almaktadır. Üçüncü bölümde ise iki tane açık uçlu soru bulunmaktadır. Araştırma sürecinde verilerin analizinde ilk olarak Anket soruları değerlendirilmiştir. Daha sonra anketten elde edilen bilgilerin istatistiksel analizleri, SPSS programı ile yapılmıştır. Araştırma sonucunda, Coğrafya Bilgi Yarışmalarının öğrencilerin derslerinde daha başarılı olmalarına, ders çalışma alışkanlığı kazanmalarına, coğrafyaya karşı ilgilerinin ve genel kültürlerinin artmasına, coğrafya dersinin daha fazla sevilmesine, coğrafya öğretmenlerine karşı bakış açılarının olumlu yönde değişmesine yol açtığı yönünde önemli bulgulara ulaşılmıştır. Bu bulgular ışığında ders dışı aktiviteler içerisinde bulunan Coğrafya Bilgi Yarışmaları ile ilgili ileride yapılacak araştırmalar için çeşitli öneriler sunulmuştur.