Güzel sanatlar liselerinin eğitim amaçları ve eğitim ortamına spor liselerinin etkisinin resim ve müzik öğretmenleri tarafından değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2011

Öğrenci: UĞUR YILDIZ

Danışman: NURAN SAY

Özet:

Bu araştırmanın amacı, GSL'nin SL ile birleştirilmesi durumu ile ortaya çıkan GSSL'nin amaçları, eğitim ortamı, resim-müzik derslerinin özel eğitim amaçlarının SL'nin etkisinin resim-müzik öğretmenleri tarafından nasıl değerlendirildiği üzerinedir Bu amaç doğrultusunda, birleştirmenin doğruluğunu ortaya koymak hedeflenmiştir. Bu doğrultuda birleştirilmiş ve birleştirilmemiş okullarda çalışan resim-müzik öğretmenlerinin görüşlerinin arasında anlamlı fark olup olmadığına bakılmıştır. Araştırmanın Bağımlı değişkeni olarak, GSSL'nin eğitim amaçları, resim-müzik eğitiminin özel amaçları, ulaşma düzeyine ilişkin görüşleri ve fiziki ortama ilişkin tespitleri, bağımsız değişkenler ise cinsiyet, mezun olduğu öğretmen yetiştirme kurumu, kıdem, yaş, çalıştığı okul türü alınmıştır. Araştırmanın örneklemi, Türkiye'nin mevcut yedi bölgesinden (Adana, Adıyaman, Aksaray, Amasya, Antalya, Bolu, Çorum, Diyarbakır, Edirne, Erzurum, Eskişehir, Gaziantep, Hatay, Isparta, Kars, Kayseri, Kırıkkale, Kırşehir, Kütahya, Mersin, Niğde, Samsun, Şanlıurfa, Tokat) seçilen 24 GSSL'nin resim-müzik öğretmeni olarak çalışan 279 öğretmenden oluşmuştur. Örneklemin seçiminde seçkisiz örnekleme yöntemlerden tesadüfü (random) örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırma verilerinin toplanmasında araştırmacı tarafından hazırlanmış GSL ile SL'nin birleştirilmesine ilişkin resim-müzik öğretmenlerinin görüşlerinin alındığı anket kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS (Statistical Package for Social Science) for Windows 11.5 paket programı kullanılmıştır. Araştırma verilerinin dağılımlarının normal olup olmadığı Shapiro Wilk testi kullanılarak, Varyansların homojenliği Levene testiyle ve Faktör Analizi kullanılarak tek boyutluluk varsayımı incelenmiştir. Ayrıca ölçeklere verilen puanlar arasındaki istatistiksel farkın olup olmadığının tespiti için Mann Whitney U testi, ikiden fazla bağımsız grupların karşılaştırılması için de Kruskal Wallis testi, Kruskal Wallis test istatistiği sonucunun farklılığının hangi gruptan kaynaklandığının tespiti içinde Conover çoklu karşılaştırma testleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, GSSL eğitim amaçları ile resim müzik eğitiminin özel amaçlarına ilişkin puanları arasında güçlü bir korelasyon olduğu, eğitim ortamı puanları arasında yeterli seviyede korelasyon olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Elde edilen bulgular, GSSL eğitim amaçlarına SL etkisi için resmi öğretmenleri arasında kıdem grubuna göre, müzik öğretmenlerinde okul türüne göre, resim öğretmenlerinin puanlarının müzik öğretmenlerinden daha yüksek olduğu, resim eğitiminin özel amaçları için okul türüne göre, eğitim ortamı bakımından resim öğretmenlerinin yaş ve cinsiyetlerine göre anlamlı bir fark olduğu bulgularına ulaşılmıştır. Ulaşılan bu bulgular ışığında, Güzel Sanatlar Liselerinin Spor Liseleriyle birleştirilmesine ilişkin deneysel çalışmalar yapılmasının ve MEB tarafından yapılan birleştirmenin, GSSL resim ve müzik öğretmenleri bakımından olumlu sonuçlar taşımadığının, bu sebepten dolayı birleştirmenin tekrar ele alınması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.