Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Fransızca Öğretmenliği Bilim Dalı , Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2019
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SİNEM GÜMÜŞ
Danışman: Melek Alpar
Özet:
Bu çalışmanın amacı yabancı dil öğretiminde şarkı destekli kelime öğretimi ve bu yöntemin öğrencilerin akademik başarılarına katkılarını incelemektir. Yabancı dil öğretiminde geçmişten günümüze kadar çeşitli öğretim yöntemleri kullanılmaktadır. Her yöntem belirli zamanlarda ortaya çıkan ihtiyaçları karşılamak amacıyla meydana gelmiştir. Böylece her yöntem sadece o dönemde etkili olmuştur. Öğretmen, öğrencilerin ihtiyaçlarına göre en iyi yöntemi seçmeli ve dersini ona göre uygulamalıdır. Öğretmen öğrenciye öncelik vermeli, öğrencinin beklentilerine uygun bir yöntem belirlemelidir. İletişimsel yaklaşım günümüzde yabancı dil öğretiminde sık kullanılan bir yaklaşımdır. Bu yaklaşımda gerçek yaşamda kullanılan otantik görsel ve işitsel materyallerden faydalanılmaktadır. Yabancı dil öğretiminde otantik işitsel materyal olarak kullanılan şarkının kelime öğretiminde önemli katkıları bulunmaktadır. Kelime öğretiminde şarkının kullanılması öğrencinin dinleme becerisini geliştirerek daha çabuk sözcük edinmesini sağlamaktadır. Ayrıca şarkı öğrencilerin motivasyonlarını arttırarak hedef dilin kültürünü öğrenmelerine ve sözcükleri doğru bir şekilde telaffuz etmelerine yardımcı olmaktadır. Böylece şarkı öğrencilerin kelimeleri daha kolay hatırlamalarını sağlayarak ve kelime hazinelerini geliştirerek onların akademik başarılarını arttırmaktadır. Ankara Batı Koleji’nde 5.sınıflara yapmış olduğum uygulama ve araştırmacı tarafından hazırlanmış olan anket sonrasında, şarkı dersinde öğrencilerin motivasyonlarının ve akademik başarılarının arttığı görülmüştür. Ayrıca anketlerin sonucunda şarkı dersinde öğrencilerin kelimeleri daha kolay öğrendikleri, şarkı dersini daha çok sevdikleri ve daha çok başarılı oldukları görülmüştür. Ancak, çoğu öğrenci sınavdan iyi not aldığı zaman daha çok motive olduğunu söylemiştir.
vi
Bu olumsuz fikri değiştirmek öğretmene düşmektedir. Öğretmen öğrencilerin motivasyonunu ve başarısını arttırmak için eğlenceli ve öğrencilerin beklentilerine cevap verebilecek bir sınıf ortamı yaratmalıdır. Bunu da öğrencilerin motivasyonlarını ve katılımlarını arttıracak öğrencilere şarkı dinleterek yaptırmak mümkündür. Tez 11 bölümden oluşmaktadır. Tezde bölüm 1’de problem durumu, araştırmanın amacı, araştırmanın önemi, sayıltılar, sınırlılıklar, tanımlar ele alınmıştır. Bölüm 2’de dil ve konuşma anlatılmıştır. Bölüm 3’te yabancı dil öğretiminin gerekçeleri anlatılmıştır. Bölüm 4’te yabancı dil öğretiminde kullanılan yöntemlerden bahsedilmiştir. Bölüm 5’te yabancı dil öğretiminde şarkının kullanımı ve öğretimi anlatılmıştır. Bölüm 6’da zekâ türlerinden bahsedilmiştir. Bölüm 7’de şarkı destekli kelime öğretiminden bahsedilmiştir. Bölüm 8’de ilgili araştırmalar anlatılmıştır. Bölüm 9’dayöntem anlatılmıştır. Bölüm 10’da bulgular ve yorumdan bahsedilmiştir. Bölüm 11’de ve öneriler anlatılmıştır. Bu araştırmada deney ve kontrol grubundan oluşan ön test-son test çalışması gerçekleştirilmiştir. Bu tezde deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin Fransızca kelime bilgisi ön test puanları arasında anlamlı bir farklılık bulunup bulunmadığına bakılmıştır. Grupların denk olup olmadığını belirlemek amacıyla uygulamalar öncesinde her iki gruptaki öğrencilere kelime testi uygulanmıştır. Araştırmada hem deney hem de kontrol grubundaki öğrencilerin uygulama öncesinde, sonrasında ve kalıcılık uygulanmasında Fransızca kelime bilgisi ölçülmüştür. Öğrencilerin kelime bilgilerine yönelik betimsel istatistikler hesaplanmıştır. Sonuçlar tablolarda gösterilmiştir.
Anahtar Kelimeler : Erken yaşta yabancı dil öğretimi, iletişimsel yöntem, Fransızca öğretimi, yabancı dil öğretiminde şarkı, kelime öğretimi, yabancı dil Fransızca