Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2018
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Fatma Badem
Danışman: İSKENDER HAKKI SARIGÖZ
Özet:Sınıf yönergelerinin sosyal ve pratik düzenleri, onlarca yıldır budun yöntembilimciler ve konuşma çözümlemeciler için bir araştırma konusu olmuştur. Bir kısım çalışma söz sırası alma, dizi düzeni ve sınıf kurallarının etkili uygulamasını araştırmıştır (Cromdal, 2003; He, 2000; Machbeth, 1991; McHoul, 1978; Mehan, 1979a; Melander & Sahlström, 2009; Mondada & Pekarek Doehler, 2004; Payne & Hustler, 1980; Tholander & Aronsson, 2003). Bunun aksine, uygulamanın oldukça yaygın olmasına rağmen birine bir şey yaptırmak için tasarlanan yönergeler bir araştırma alanı olarak nispeten daha az ilgi görmüştür (Brown & Levinson, 1978; Ervin-Tripp, 1976). Mevcut çalışmalar çoğunlukla konuşma eylemlerine (Austin, 1962; Searle, 1969) ve direktif biçimlerine (Goodwin, 2006a, 2006b; West, 1990) odaklanmıştır. Öğrenme fırsatlarını geliştirmede yönergelerin kritik rolü ele alındığında, bu çalışma öğretmenlerin yönergelere bağlı olarak ortaya çıkan sorunların giderilmesi için kullandıkları etkileşimsel kaynaklarının yanı sıra öğretmen yönergelerinin dizisel düzenlerini de sunmaktadır. Bu amaçla bu çalışma İngilizcenin yabancı dil olarak (EFL) öğretildiği bir sınıfta öğretmenin çevrimiçi karar verme yetisi ile yönergelerin dilsel düzenlerindeki anlamayı yeniden kurmak için etkileşimsel kaynakları nasıl kullandığını ortaya çıkarmayı hedeflemektedir. Bu çalışma, orta düzey İngilizce sınıfından beş haftalık bir sürede toplanmış olan 31 saatlik sınıf etkileşimi video kaydından yararlanmaktadır. Bulunan fenomen yerleşik ve ortaya çıkan eylemleri titizlikle çevriyazısı yapılmış, doğal gelişen etkileşimde konuşmaya dayanan veri güdümlü, içeriden bakış açısıyla incelemek için analitik gündem sunan Konuşma Çözümlemesi (Liddicoat, 2007; Schegloff, 2007; Sidnell, 2010; ten Have, 2007) ile incelenmiştir. Analizler, öğretmenin analitik çalışma yürütme ve alternatif gidişat yolları araştırma yoluyla, aktivite başarısını ve öğrenme fırsatlarını potansiyel olarak engelleyebilecek anlama problemlerinin üstesinden gelmek için birçok etkileşimsel kaynak kullandığını göstermektedir. Bulgular ayrıca belirli bir dersin pedagojik hedeflerine ulaşmak için görev kurma ve onların takibini içeren eylemlerin çeşitli etkileşimsel düzenlerini de sunmaktadır. Ek olarak, verilerin derinlemesine incelenmesi, öğretmenin aktivite başlatılması içermeyen uzun sessizlikleri, öğrencilerin yanlış cevapları ve uygun olmayan katkılarını prosedürün anlaşılmadığını bildiren ipuçları olarak nasıl ele alındığını ortaya koymaktadır. Öğretmen yönergelerinin anlaşılmaması ve sorunların çözülmesini araştıran ilk çalışma olarak bu tez, sınıf içi etkileşimsel yeti (CIC) (Walsh, 2006) için yeni bir boyut önerecek ve dil sınıfları ile öğretmen yetiştirme ve eğitimine katkılar sunacaktır.