8. sınıf öğrencilerinin biyoloji dersine hazır bulunuşluk seviyesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: AYŞENUR ERYILMAZ

Danışman: TAHİR ATICI

Özet:

Bu çalışmada öğrenme ve öğretme süreçleri içinde yer alan öğretim programları, öğrenme sürecinde çok önemli bir yer alan hazır bulunuşluk kavramı, öğrencilerin de bunlara bağlı olarak bir sonraki öğretim programına hangi seviyede hazır olduklarının incelenmesi amaçlanmıştır. Biyoloji dersi ile ilgili bireylerin hazır bulunuşluk durumlarını saptamak amacıyla 8. sınıf düzeyindeki bireylere bazı sorular sorulmuştur. Amaç, 5. sınıftan başlayıp ortaöğretim dönemine kadar olan süreçte bireylerin, fen bilimleri dersi kapsamında öğrendikleri biyoloji bilgilerinin hazır bulunuşluk seviyelerini tespit edebilmektir. Bu amaçla Gaziantep ili Araban ilçesinde bulunan MEB'e bağlı üç ortaokul içerisinden, 2017- 2018 eğitim öğretim yılında öğrenim gören 59 sekizinci sınıf öğrencisine duyuşsal ve bilişsel içerikli sorular sorulmuş ve cevaplar değerlendirilmiştir. Yaptığımız bu araştırmada tarama modeli kullanılmıştır. Elde edilen veriler SPSS paket programında analiz edilmiştir. Yapılan analizlerde verilerin aritmetik ortalaması, frekansı, yüzdesi bulunarak yorumlanmıştır. Bilişsel sorulara göstermiş oldukları performanslar; boş, tamamen yanlış, doğru fakat yanlış cevaplar da var, kısmen doğru (cevap yeterli değil), tamamen doğru şeklinde değerlendirme yapılmıştır. İncelenen sonuçlara göre kız ve erkek öğrenciler arasındaki duyuşsal hazır bulunuşlukları arasında farklılık gözlenmiştir. Fen bilimleri ve biyoloji dersi öğretim programına göre kazanım karşılaştırılması yapılanarak hazırlanmış bilişsel sorularda ise öğrencilerin hazır bulunuşluk düzeyleri, akademik başarıyla orantılı olarak 'İyi'' seviyede olduğu tespit edilmiştir.