Bir hava aracının kanatçık açma sisteminin tasarımı ve dinamik analizi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Öğrenci: MURAT AVCI

Danışman: ÖMER KELEŞ

Özet:

Mevcut yöntemlerle bir kanatçığın açısal konumunu çalıştığımız isterler doğrultusunda değiştirmek yeterli olmadığı için yeni bir tasarım gereksinimi ortaya çıkmıştır. Bu tasarım gereksinimi yüksek aerodinamik yükler altında ve küçük hacim içerisinde kalınarak sistemin çalışacağı çevresel şartlara uygun bir sistemin tasarlanmasını gerekli kılmıştır. Bu tez kapsamında yapılan çalışmalar neticesinde mili saniye mertebesinde istenilen tork değerleri istenilen açısal konum değişikliği için sağlanmıştır. Ayrıca tasarlanan sistem mevcut mekanizmalarda yer alan kilitlenme, mekanizma boşluğu, üretim zorluğu ve kontrolü teknik sorunlarını en aza indirmiş olmaktadır. Kanatçık Açma Sistemi (KAS)'nin yüksek aerodinamik yükler altında açıldığı Adams Multi Body Dynamics (MBD) ile mekanizma modeli oluşturularak gösterilmiştir. Mekanizma analizlerinin doğru yapılması için gerekli olan sürtünme ve sönüm değerleri yapılan deneylere göre Adams Design of Experiment modülü (DOE) yardımıyla elde edilmiştir. Adams DOE ile sürtünme ve sönüm değerleri için literatürden faydalanarak belirli aralıklar tanımlanmıştır. Tanımlanan değer aralıklarında ardı ardına birden çok analiz koşturularak mekanizmanın toplam açılma süresi ve açılırken gerçekleştirdiği dinamik davranışlar elde edilmiştir. Elde edilen bu sayısal sonuçlardan test ile korelasyonu en yüksek olan modele göre sürtünme ve sönüm değerleri elde edilmiştir. Kanatçık Açma Sistemi'nin yüksüz testleri gerçekleştirilerek sistem doğrulaması gerçekleştirilmiştir. Testler sırasında hızlı kamera görüntüleri ve basınç ölçümleri alınmıştır. Çalışmanın sonunda gerçekleştirilen test ile Adams MBD çözümü arasındaki farklar irdelenmiştir.