Okuma Etkinliklerinin Rastlantısal Kelime Öğrenimine Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2016

Tezin Dili: İngilizce

Öğrenci: Büşra Cabak

Danışman: Cemal Çakır

Özet:

Kelime bilgisi, dil öğretiminde ve öğreniminde önemli bir unsurdur. Bu sebeple daha etkili yöntemleri belirlemek ve uygulamak öğrencilere ve öğretmenlere zaman, enerji ve emek tasarrufu sağlayacaktır. Bu çalışmanın amacı üç okuma etkinliğinin rastlantısal kelime öğrenimine etkisini karşılaştırmaktır. Etkinlikler: kelimenin anlamını bağlamdan çıkarma, parçayla birlikte verilmiş olan sözlükçenin kullanımı, ve İngilizce-Türkçe, İngilizce-İngilizce sözlük kullanımıdır. Veriler ön test, üç adet son test ve hatırlama testi vasıtasıyla toplanmıştır. Çalışmaya İngilizcesi alt-orta seviyede olan üniversite öğrencisi 24 denek katılmıştır. Tüm çalışma yedi haftada tamamlanmıştır. Her bir etkinlik için 6 adet olmak üzere 18 hedef kelimeyi seçmek amacıyla 30 soruluk bir ön test uygulanmıştır. Beş hafta sonra öğrenciler üç okuma etkinliğini tamamlamış ve kelime testini yapmışlardır. Öğrenmenin kalıcı olup olmadığını görmek amacıyla son testten iki hafta sonra katılımcılara son testte kullanılan soruları içeren bir hatırlama testi uygulanmıştır. Araştırmanın bulguları sözlükçeyle yapılan okumanın en etkili etkinlik olduğunu göstermiştir. Sözlükçeden sonra sözlükle okuma gelmektedir. En az etkili olan okuma etkinliği ise kelimenin anlamını cümleden çıkarmadır.