Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2022
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: SEMİHA DİZKIRICI
Danışman: Ülkü Eser Ünaldı
Özet:
Yapılan bu araştırmada ortaöğretim öğrencilerinde coğrafya eğitiminin ekolojik ayak izinin
azaltılmasına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 2021-2022 eğitim ve öğretim
yılı içerisinde Amasya il merkezinde bulunan ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 29
öğrenci katılmıştır. Araştırmada nitel çalışma modelinden yararlanılmıştır. Araştırmanın veri
toplama sürecinde araştırmacı tarafından uzman görüşü alınarak hazırlanan yarı
yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılmıştır. Bunun yanında ekolojik ayak izi (EAİ)
ölçüm aracı da “http://www.footprintcalculator.org/home/en” sayfasından doldurularak
katılımcıların ekolojik ayak izi ölçümleri de yapılmıştır. Araştırmanın sonunda öğrencilerden
ses kayıtları ile elde edilen veriler ilk olarak Word programına aktarılmıştır. Sonrasında
öğrencilerin sorulara ve soruların alt maddelerine verdikleri yanıtlar kategorilere göre
değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonunda öğrencilerin ekolojik ayak izi konusundaki
farkındalık düzeylerinin düşük olduğu tespit edilmiştir. Buna karşılık öğrencilerin ekolojik
ayak izini azaltmaya yönelik bazı davranışları günlük hayatlarında sıklıkla sergiledikleri
belirlenmiştir. Aynı zamanda öğrencilerin ekolojik ayak izi puanlarının ekolojik ayak izine
bakış açılarını etkileyen bir unsur olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, ortaöğretim
öğrencilerinin ekolojik ayak izi farkındalıklarının düşük düzeyde olduğu, bu kapsamda
ekolojik ayak izi farkındalığının arttırılması için bazı önlemler alınması gerektiği
söylenebilir.
Anahtar Kelimeler : Ortaöğretim, Coğrafya Eğitimi, Ekolojik Ayak İzi