Coğrafya Eğitiminin Ekolojik Ayak İzinin Azaltılmasına Etkisinin İncelenmesi: Amasya İli Örneği


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2022

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: SEMİHA DİZKIRICI

Danışman: Ülkü Eser Ünaldı

Özet:

Yapılan bu araştırmada ortaöğretim öğrencilerinde coğrafya eğitiminin ekolojik ayak izinin

azaltılmasına etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmaya 2021-2022 eğitim ve öğretim

yılı içerisinde Amasya il merkezinde bulunan ortaöğretim kurumlarında öğrenim gören 29

öğrenci katılmıştır. Araştırmada nitel çalışma modelinden yararlanılmıştır. Araştırmanın veri

toplama sürecinde araştırmacı tarafından uzman görüşü alınarak hazırlanan yarı

yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılmıştır. Bunun yanında ekolojik ayak izi (EAİ)

ölçüm aracı da “http://www.footprintcalculator.org/home/en” sayfasından doldurularak

katılımcıların ekolojik ayak izi ölçümleri de yapılmıştır. Araştırmanın sonunda öğrencilerden

ses kayıtları ile elde edilen veriler ilk olarak Word programına aktarılmıştır. Sonrasında

öğrencilerin sorulara ve soruların alt maddelerine verdikleri yanıtlar kategorilere göre

değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonunda öğrencilerin ekolojik ayak izi konusundaki

farkındalık düzeylerinin düşük olduğu tespit edilmiştir. Buna karşılık öğrencilerin ekolojik

ayak izini azaltmaya yönelik bazı davranışları günlük hayatlarında sıklıkla sergiledikleri

belirlenmiştir. Aynı zamanda öğrencilerin ekolojik ayak izi puanlarının ekolojik ayak izine

bakış açılarını etkileyen bir unsur olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak, ortaöğretim

öğrencilerinin ekolojik ayak izi farkındalıklarının düşük düzeyde olduğu, bu kapsamda

ekolojik ayak izi farkındalığının arttırılması için bazı önlemler alınması gerektiği

söylenebilir.

Anahtar Kelimeler : Ortaöğretim, Coğrafya Eğitimi, Ekolojik Ayak İzi