Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2012
Öğrenci: GÜLAY GÜLHAN
Danışman: MUHSİN HAZAR
Özet:Araştırmada; Ankara İli, Elmadağ İlçesi'nde bulunan Namık Kemal İlköğretim Okulu 10,11,12, yaş öğrencilerinin; Beden Eğitimi Dersine (kontrol grubu) ilaveten 10 hafta süreyle, haftada en az beş (5) farklı eğitsel oyun (deney grubu) uygulamasının, ilk ve son testlerle, sosyal beceri düzeylerine etkisinin olup olmadığını incelenmiştir. Çalışmaya 150 (kız-erkek) öğrenci katılmıştır. Araştırmada anket yöntemiyle Sosyal beceri ölçeği uygulanmış, Verilerin analizinde SPSS (Statistic Packets For Social Sciences ) bilgisayar paket programı kullanılmış, Ortalama, Standart Sapma ve t-Testi teknikleri kullanılmıştır. Dördüncü sınıf on (10) yaş deney(20) ve kontrol (20) gruplarının ön test sonuçları (46.300±10.921-42.200±6.469, t(38) 1.444, p= 0.157> 0.05) arasında bir fark bulunmaz iken, son test sonuçları (74.050±5.206-47.100±7.839, t (38) = 12.807, p=0.000 < 0.05) deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Deney grubu ön test- son test puanları arasında (46.300±10.921-74.050±5.206, t (19) = -10.339, p= 0.000< 0.05) istatistiksel olarak anlamlı bir fark tespit edilirken; kontrol grubunda (42.200±6.469-47.100±7.839, t (19) = - 3,647, p= 0.002< 0.05) son test lehine anlamlı bir fark tespit edilmiştir. Beşinci sınıf on bir (11) yaş deney(30) ve kontrol (30) gruplarının ön test sonuçları (49.266±8.689-45.600±6.430, t (58) = 1.858, p=0.068 > 0.05) arasında bir fark bulunmaz iken, son test sonuçları (73.033±4.859-47.233±5.525, t (58) = 19.204, p= 0.000< 0.05) deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Deney grubu ön test- son test puanları arasında (49.267±8.686-73.033±4.859, t (29) = -14.921, p= 0.000< 0.05) istatistiksel olarak anlamlı bir fark tespit edilirken; kontrol grubunun ön test son test puanları arasında (45.600±6.430 - 47.233±5.525, t (29) = -1.669, p = 0.106> 0.05) anlamlı bir fark bulunmamıştır. Altıncı sınıf on iki (12) yaş deney(25) ve kontrol (25) gruplarının ön test sonuçları (50.440±9.946-49.920±6.788, t (48) = 0.216, p=0.830 > 0.05) arasında bir fark bulunmaz iken, son test sonuçlarında (73.880±6.260-50.560±6.494, t (48) = 12.926, p= 0,000< 0.05) deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Deney grubu ön test- son test puanları arasında (50.440±9.946-73.880±6.260, t (24) = -15.005, p= 0.00< 0.05) istatistiksel olarak anlamlı bir fark tespit edilirken; kontrol grubunun ön test son test puanları arasında (49.920±6.788- 50.560±6.494, t (24) = -0.548, p= 0.589 > 0.05) anlamlı bir fark bulunmamıştır. Araştırmaya katılan deney ve kontrol grubu öğrencileri cinsiyet açısından incelendiğinde; kız öğrencilerin ön test sonuçları (48,7778±9,79538-45,6316±7,56386, t (81) = 1,614, p= 0,110 > 0,05) arasında bir fark bulunmaz iken, son test sonuçlarında (73,3333±5,76825-48,1316±6,56020, t (81) = 18,622, p= 0,000 < 0,05) deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Deney ve kontrol grubu öğrencileri cinsiyet açısından incelendiğinde erkek öğrencilerin ön test sonuçları (49,0000±9,83309-46,6486±6,75038, t (65) = 1,157, p= 0,251 > 0,05) arasında bir fark bulunmaz iken, son test sonuçlarında (73,9667±4,85999- 48,4865±6,79306, t (65) = 17,262, p= 0,000 < 0,05) deney grubu lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Deney grubu öğrencileri cinsiyet açısından incelendiğinde kız ve erkek öğrencilerin ön test sonuçları (48,7778±9,79538-49,0000±9,83309, t (73) = -0,096, p= 0,924 > 0,05), son test sonuçlarında (73,3333±5,76825-73,9667±4,85999, t (73) = -0,495, p= 0,622 > 0,05) olarak aralarında herhangi bir farklılık tespit edilememiştir. Kontrol grubu öğrencileri cinsiyet açısından incelendiğinde kız ve erkek öğrencilerin ön test sonuçları (45,6316±7,56386-46,6486±6,75038, t (73) = -0,614, p= 0,541> 0,05), son test sonuçlarında (48,1316±6,56020-48,4865±6,79306, t (73) = -0,230, p= 0,819> 0,05) olarak aralarında herhangi bir farklılık tespit edilememiştir. Sonuç Olarak; İlköğretimde okuyan, dördüncü (10 yaş), beşinci (11yaş) ve altıncı (12 yaş) sınıf öğrencilerinden; toplamda 75 kız ve 75 erkek öğrenciyle yapılan çalışma sonucunda, Beden Eğitimi Dersine ilaveten eğitsel oyun oynayan deney grubu öğrencilerinin; sadece Beden eğitimi dersi alan kontrol grubu öğrencilerine göre sosyal beceri seviyelerinde anlamlı artış tespit edilmiştir. Sonuçların değerlendirilmesinde Eğitsel oyunların sosyal beceri üzerine etkilerinin cinsiyet farklılığında değişiklik göstermediği kanaatine varılmıştır. Buradan eğitsel oyunların cinsiyet faktörü gözetmeksizin sosyal beceriyi geliştirdiği söylenebilir.