Keman Eğitiminde Performans Sürecinin Değerlendirilmesi ve Keman Öğrencilerinin Performanslarına Yönelik Özyeterlik Düzeylerinin Belirlenmesi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Müzik Eğitimi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Sevilay Kalay Meydan

Danışman: Şeyda Çilden

Özet:

Bu araştırmanın amacı üniversitelerin GSE Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dallarında keman eğitimi alan öğrencilerin performans süreçlerinin değerlendirilmesi ve keman öğrencilerinin çalma performanslarına yönelik özyeterlik düzeylerini belirlemek üzere geçerli ve güvenilir ölçümlerin elde edildiği kullanışlı bir ölçme aracı geliştirmektir. Karma yöntem türünde yapılan bu araştırmada öncelikle araştırmanın nitel boyutu olarak ilgili alan yazın taranmış ve amaçlı örnekleme yöntemlerinden kartopu (zincir) örnekleme yöntemi ile 7 öğretim elemanı ile keman eğitiminde performans sürecine ilişkin görüşmeler yapılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılarak elde edilen sonuçlar betimsel analiz yöntemi ile incelenmiş ve kodlara ayrılmıştır. Elde edilen tema ve kodlar ile araştırmacı tarafından geliştirilen ve öğrencilerin performans süreçlerinde “teknik, müzikal ve estetik” becerilerine ilişkin özyeterlik algılarının ortaya konması hedeflenen bir ölçme aracı hazırlanmıştır. Bu kapsamda araştırmanın nicel boyutunda araştırmanın evrenini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında GSE Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı’nda keman eğitimi alan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini ise amaçlı örnekleme ile belirlenen Türkiye’nin yedi bölgesinde yer alan 13 üniversitede öğrenim gören 256 lisans 1., 2., 3., ve 4. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. “Keman Eğitiminde Çalma Performansına Yönelik Özyeterlik” ölçeği ve kişisel bilgiler formu kullanılarak toplanan veriler sonucunda yapı geçerliği için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmış, güvenirlik çalışmaları kapsamında maddelerin iç tutarlık (Cronbach Alpha) katsayıları incelenmiştir. Analizler sonucunda 37 maddeden oluşan tek boyutlu bir ölçek elde edilmiştir. Ölçekten alınan toplam puanlara göre araştırma kapsamında incelenen bağımsız değişkenlerden “cinsiyet, yaş, yılda ortalama gidilen sergi/müze, yılda ortalama okunan kitap sayısı”na göre anlamlı bir fark elde edilememişken, “sınıf düzeyi, çalgıya başlama yaşı ve mezun olunan okul türü”nde anlamlı farklılıklar elde edilmiştir. Araştırma sonucunda uygulamaya yönelik ve sonraki araştırmalara ışık tutabilecek çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

Anahtar Kelimeler : Keman eğitimi, performans, teknik, müzikal, estetik, özyeterlik,

ölçek.