Lise öğrencileri ile ebeveynlerinin fonksiyonel olmayan tutum, olumsuz otomatik düşünce ve sosyal medya bağımlılıkları arasındaki ilişkinin incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2024

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YASEMİN ORTABÜK

Danışman: Hatice Şıngır

Özet:

 

Bu araştırmada, lise öğrencileri ve ebeveynlerinin fonksiyonel olmayan tutum, olumsuz otomatik düşünce ve sosyal medya bağımlılıkları arasındaki ilişki incelenmiştir. Ayrıca, lise öğrencileri ve ebeveynlerinin fonksiyonel olmayan tutum ve olumsuz otomatik düşüncelerinin birlikte, sosyal medya bağımlılıklarını yordama gücü araştırılmıştır. Bununla birlikte, lise öğrencileri ve ebeveynlerinin fonksiyonel olmayan tutum, olumsuz otomatik düşünce ve sosyal medya bağımlılıklarının, demografik değişkenlere (cinsiyet, yaş, sınıf, ailenin gelir düzeyi, akademik başarı ile günlük ortalama sosyal medya kullanım süresine) göre farklılaşıp farklılaşmadığı belirlenmiştir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, uygun örneklem yöntemiyle belirlenmiştir. Katılımcılar, Bursa ilinde öğrenim gören farklı ilçe ve okullardan, 1547 lise öğrencisi ve  380 ebeveynden oluşmaktadır. Öğrenci ve ebeveynler için ayrı ayrı hazırlanmış demografik bilgi formu, Fonksiyonel Olmayan Tutumlar Ölçeği Kısa Form (FOTÖ-R),  Otomatik Düşünceler Ölçeği (ODÖ) ve Sosyal Medya Bağımlılığı Ölçeği (ESMBÖ) uygulanmıştır. Verilerin analizi için Pearson korelasyon analizi, çoklu doğrusal regresyon analizi ve bağımsız örneklemler t testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Öğrencilerin değişkenlerle ilgili araştırma bulgularına göre, FOTÖ-R, ODÖ ve ESMBÖ puanları arasında, pozitif yönde, orta düzeyde, anlamlı ilişki tespit edilmiştir. FOTÖ-R ve ODÖ’nün birlikte, ESMBÖ’nün anlamlı bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. FOTÖ-R’nin, cinsiyete, yaşa, sınıf seviyesine, gelir düzeyine ve akademik başarılarına göre farklılaşmadığı; günlük ortalama sosyal medya kullanım düzeyine göre farklılaştığı tespit edilmiştir. ODÖ’nün, yaş ve sınıf seviyesine göre farklılaşmadığı; cinsiyete, gelir düzeyine, akademik başarıya ve günlük ortalama sosyal medya kullanım düzeyine göre farklılaştığı tespit edilmiştir. ESMBÖ’nün, gelir düzeyi ve akademik başarılarına göre farklılaşmadığı; cinsiyet, yaş, sınıf seviyesi ve günlük ortalama sosyal medya kullanım düzeyine göre farklılaştığı tespit edilmiştir.

Ebeveynlerle değişkenlerle ilgili araştırma bulgularına göre, ebeveynlerin FOTÖ-R, ODÖ ve ESMBÖ puanları arasında, pozitif yönde, orta düzeyde, anlamlı ilişki tespit edilmiştir. FOTÖ-R ve ODÖ’nün birlikte, ESMBÖ’nün anlamlı bir yordayıcısı olduğu belirlenmiştir. FOTÖ-R’nin, cinsiyete göre farklılaştığı, yaş, eğitim düzeyi ve günlük ortalama sosyal medya kullanım düzeyine göre farklılaşmadığı; ODÖ’nün, cinsiyet, yaş, eğitim düzeyi ve günlük ortalama sosyal medya kullanım düzeyine göre farklılaşmadığı; ESMBÖ’nün, cinsiyet, yaş ve eğitim düzeyine göre farklılaşmadığı, günlük ortalama sosyal medya kullanım düzeyine göre farklılaştığı belirlenmiştir.