Güvenli Okula İlişkin Öğretmen Görüşlerinin Bazı Demografik Değişkenlere Göre İncelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Mehmet Mıhçı

Danışman: MURAT GÜRKAN GÜLCAN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, ortaokullarda çalışmakta olan öğretmen ve yöneticilerin güvenli okula ilişkin algı düzeylerini belirlemek ve bu algı düzeyinin çeşitli değişkenler (cinsiyet, çalışmış olduğu ilçe, görev, kıdem, branş, mezun olunan en son okul, okuldaki öğrenci mevcudu) açısından farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymaktır. Çalışmaya, Ankara ilinin 9 merkez ilçesindeki 52 ortaokuldan seçilen toplam 368 öğretmen ve yönetici katılmıştır. Ancak, veri analizine sadece 351 öğretmen ve yöneticiden elde edilen veriler dahil edilmiştir. Veri toplama aracı olarak Colorado Üniversitesi tarafından geliştirilen ve daha sora Tükçe'ye uyarlanan Güvenli Okul Ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçek, beşli Likert türünde 36 madde ve altı alt boyuttan oluşmaktadır. Veriler, betimsel ve yordamsal (bağımsız gruplar t-test ve ANOVA) analiz teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Katılımcıların en düşük algı düzeyi okul güvenliği ve kayıt sistemi boyutu iken, en yüksek algı düzeyi ise risk altındaki öğrencilerin değerlendirilmesi ve yönlendirilmesi boyutunda ortaya çıkmıştır. Katılımcıların güvenli okula ilişkin algı düzeyleri cinsiyete göre anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Katılımcıların güvenli okula ilişkin algı düzeyleri çalıştıkları ilçeye göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Katılımcıların öğretmen veya yönetici/rehber öğretmen olma durumuna göre güvenli okul algılarının anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmektedir. Buna göre, yönetici ve rehber öğretmenlerin güvenli okula ilişkin algı düzeyleri öğretmenlere göre daha yüksektir. Katılımcıların güvenli okul algı düzeylerinin onların mesleki kıdem durumlarına göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülmektedir. Katılımcıların güvenli okula ilişkin algı düzeyleri branşlarına göre anlamlı bir farklılık göstermektedir . Katılımcıların güvenli okula ilişkin algı düzeylerinin öğrenim durumuna göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülmektedir. Katılımcıların güvenli okula ilişkin algı düzeyleri çalıştıkları okulların öğrenci mevcuduna göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. 1501 ve üzeri mevcutlu okullarda çalışan öğretmenlerin güvenli okula ilişkin algı düzeyleri, 500-1000 öğrenci mevcutlu okullarda çalışan öğretmenlerin algı düzeylerinden istatistiki olarak anlamlı bir şekilde yüksektir. Katılımcıların güvenli okula ilişkin algı düzeylerinin medeni duruma göre anlamlı bir farklılık göstermediği görülmektedir. Elde edilen bulgulara bağlı olarak, ileriki araştırmalara yönelik olarak örneklem büyüklüğü, katılımcı profili, katılımcı türü, araştırma yöntemi bakımından öneriler sunulmuştur.