10-11 yaş grubu öğrencilerde stac stratejilerinin akran zorbalığı öğrenci savunuculuğuna etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, HEMŞİRELİK ANABİLİM DALI, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2020

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: FATMA AVŞAR

Danışman: Sultan Ayaz Alkaya

Özet:

Araştırma, 10-11 yaş grubu öğrencilerde STAC stratejilerinin akran zorbalığı öğrenci

savunuculuğuna etkisini belirlemek amacıyla kontrol gruplu ön test, son test araştırma

tasarımı ile yarı deneysel olarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın evrenini, Birleşik

Krallık’ın Galler bölgesindeki dört ilkokulun altıncı sınıf öğrencileri oluşturmuştur.

Örnekleme, velisinden izin alınan ve araştırmaya katılmaya gönüllü olan altıncı sınıf

öğrencileri (müdahale=38, kontrol=38) dahil edilmiştir. Verilerin toplanmasında Kişisel

Bilgi Formu, Arkadaşlık Niteliği Ölçeği ve Akran Zorbalığı Öğrenci Savunuculuğu Ölçeği

(AZÖSÖ) kullanılmıştır. Müdahale grubuna üç oturumdan oluşan STAC stratejilerini içeren

eğitim programı uygulanmıştır. Eğitim Mantık modeli ve ABCD modeline

temellendirilmiştir. Gruplar arasında cinsiyet, okul başarısı algısı ve akran zorbalığı

deneyimleri açısından anlamlı bir fark olmadığı belirlenmiştir (p > 0,05). Gruplar arasında

arasında Arkadaşlık Niteliği Ölçeği ön test ile son test ortalama puanlarında anlamlı bir

değişim olmadığı saptanmıştır (p > 0,05). AZÖSÖ ve üç alt boyutunun ön test ortalama

puanları karşılaştırıldığında, gruplar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olmadığı

bulunmuştur (p > 0,05). Eğitim sonrası, müdahale grubunda AZÖSÖ ve Zorbalığı

Durdurmak için Araya Girme Özgüveni alt boyutu ortalama puanlarının kontrol grubuna

göre anlamlı bir şekilde yükseldiği belirlenmiştir (p < 0,05). Zorbalık Bilgisi ve STAC

Stratejileri Bilgisi alt boyutlarının ortalama puanlarında gruplar arası anlamlı bir fark

olmadığı bulunmuştur (p > 0,05). Eğitim programının öğrencilerin savunuculuklarını,

zorbalık ve STAC stratejileri bilgilerini, zorbalığa müdahale özgüvenlerini arttırdığı

belirlenmiştir (p < 0,05). Araştırmada STAC stratejilerinin akran zorbalığında öğrenci

savunuculuğu üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Okullarda akran zorbalığını önlemek

için STAC stratejilerinin kullanılması önerilmektedir.

Anahtar Kelimeler : Okul sağlığı, Akran desteği stratejileri, Akran zorbalığı, STAC,

Hemşire