Türkiye'de Fransızca dil öğretimi ve çoklu zeka kuramı: İlköğretim 4. sınıf Fransızca ders kitaplarında çoklu zeka kuramının yeri ve uygulamaları


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2010

Öğrenci: AYFER YILMAZ

Danışman: MELEK ALPAR

Özet:

Bu çalışmada son zamanlarda eğitim dünyasında büyük yankı uyandıran Howard Gardnerzın Çoklu Zekâ Kuramıznın yabancı dil olarak Fransızca öğretimindeki yeri, önemi ve uygulama durumu ders kitaplarının tetkiki suretiyle tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışmada ilk olarak Cumhuriyet öncesi ve sonrası dönemde Türk örgün eğitim-öğretim sisteminin içerisinde verilen Fransızca öğretiminin tarihi gelişimi, genel yapısı ve niteliği incelenmiştir. Daha sonra günümüze dek yabancı dil öğretiminde kullanılmış olan ve birçoğu halen güncelliğini koruyan belli başlı yabancı dil öğretim yöntem ve tekniklerinden bahsedilmiştir. ikinci bölümde çalışmanın yapı taşını oluşturan Çoklu Zekâ Kuramızna ayrıntılı bir şekilde yer verilmiş ve bu teorinin eğitim ve yabancı dil öğretimindeki etkileri üzerinde durulmuştur. Son bölümünde ise yabancı dil olarak Fransızca öğretiminde, Çoklu Zekâ Kuramı ilkelerinin uygulanıp uygulanmadığı ve ilköğretim 4. kademe ders kitaplarında yer alan etkinliklerin düzenlenmesinde öğrencilerin zekâ türlerinin dikkate alınıp alınmadığı araştırılmıştır. Yapılan araştırma sonucunda elde edilen bulgular yorumlanmış ve Fransızca öğretimi müfredatlarında Çoklu Zekâ Kuramının kullanılmasının, öğretim ortam ve programlarının bu kurama dayalı olarak hazırlanmasının öğrenme ve öğretme sürecine olumlu katkılarda bulunabileceği sonucuna varılmıştır. Araştırma sonuç ve öneriler kısmıyla sona ermiştir.