Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2015
Öğrenci: FATMA ER
Danışman: SÖNMEZ GİRGİN
Özet:Çalışmanın amacı Eko-Okullar ile Klasik-Okullardaki 8.sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutumları arasında anlamlı fark bulunup bulunmadığını anlamaktır. Bu araştırmada uluslararası bir çevre eğitimi programı olan Eko-Okullar programının uygulandığı okullar ile sadece MEB ortaokul programının uygulandığı Klasik-Okullardaki 8.sınıf öğrencilerinin çevreye yönelik tutumları karşılaştırılmış ve öğrenci görüşlerine başvurulmuştur. Araştırma için okullarda 2013-2014 eğitim-öğretim yılı 2014 Mayıs ayının son iki haftası içinde uygulama yapılmıştır. Bu araştırmanın modeli betimsel tarama modelidir. Araştırmanın evreni Ankara'da ki ortaokul 8.sınıf öğrencileri olarak belirlenmiştir. Örneklem olarak iki Eko-Okulun öğrencileri ve iki Klasik-Okulun öğrencileri seçilmiştir. Veri toplama aracı olarak daha önceden farklı araştırmacılar tarafından geliştirilen İlköğretim Öğrencileri Çevre Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Uygulama sonuçlarından çıkan Croanbach alfa katsayısı 0,624 olarak hesaplanmıştır. Ayrıca öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Çevre tutum ölçeği 127 Eko-Okul öğrencisi ve 149 Klasik-Okul öğrencisi olmak üzere toplam 276 öğrenciye uygulanmıştır. Öğrenciler kendilerine dağıtılan ölçekleri bir ders saati içinde doldurarak geri vermişlerdir. Bu öğrencilerden 146 tanesi kız, 130 tanesi ise erkek öğrencilerden oluşmaktadır. Eko-Okulda görüşme yapılırken öğrenciler Eko-Timde görevli olan öğrenciler ve Eko-Timde görevli olmayan öğrenciler arasından rastgele seçilmiştir. Eko-Okul ve Klasik-Okullardan toplam 17 öğrenciyle yarı yapılandırılmış görüşme yapılırken görüşmeler sesli kayıt altına alınmıştır. Veriler toplandıktan sonra nicel verilerin analizi SPSS programı ile yapılmıştır. Okul türüne (Eko-Okul ve Klasik-Okul) ve cinsiyete göre çevreye yönelik tutum farkına bakarken bağımsız örneklemler t-testi yapılmıştır. Sonuçta çevre ölçeğinde bulunan olumlu ve olumsuz maddeler açısından okul türüne göre çevreye yönelik tutumda anlamlı bir fark bulunamamıştır. Cinsiyetle ilgili analiz sonucunda çevreye yönelik tutumda kız öğrenciler lehine anlamlı fark çıkmıştır. Sonuçlar APA'ya uygun tablolarla verilmiştir. Görüşme ile ilgili nitel veriler içerik analizi yapılarak tema, kategori ve kodlar oluşturulmuştur. Bu sonuçlar tablolar halinde verilmiştir. Görüşme sonuçlarına göre Eko-Okullarda çevre eğitimine yönelik uygulamalar yapılırken, Klasik-Okullarda geri dönüşüm dışında uygulama yapılmadığı görülmüştür. Eko-Okullardaki öğrenciler okullarındaki çevre eğitiminden genel olarak memnun görünürken, Klasik- Okul öğrencileri daha fazla uygulama yapılmasını istemektedirler. Çevreye yönelik bilgi açısından ders kitaplarındaki bilgileri her iki grupta benzer şekilde cevaplarken Eko-Okul öğrencileri aktif uygulamalar hakkındaki performanslarından da bahsetmişlerdir. Eko-Okullarda çevre etkinliklerinin daha çok Eko-Time yönelik olduğu ve diğer öğrencilerin çok fazla katılamadığı görülmüştür. Bu yüzden okul türleri arasında tutum açısından bir fark bulunamadığı düşünülmüştür.