SAĞLIK İŞLETMELERİNDE İLİŞKİ PAZARLAMASI VE MÜŞTERİ BAĞLILIĞINA ETKİSİ


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2009

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ergin ERTÜRK

Danışman: DİLAVER TENGİLİMOĞLU

Açık Arşiv Koleksiyonu: AVESİS Açık Erişim Koleksiyonu

Özet:

Günümüzdeki artan rekabet, diğer sektörlerde olduğu gibi hizmet sektörünü de farklı satış ve pazarlama stratejilerini araştırmaya ve uygulamaya yöneltmiştir. Piyasa şartları, işletmeleri geleneksel pazarlamada olduğu gibi, sadece satışa odaklı pazarlama yaklaşımından, müşteri odaklı pazarlama yaklaşımının, hatta bunun yanı sıra çok daha dinamik, yaratıcı ve müşteri ilişkilerine dayanan bir yaklaşımın benimsenmesini zorunlu kılmaktadır. İşte bu pazarlama yaklaşımı ise ilişki pazarlaması yaklaşımıdır. İlişki pazarlaması, yeni müşteriler bulmaktan daha çok, mevcut müşterileri elde tutma ve onlarla uzun süreli, kalıcı ilişkilerin geliştirilmesini amaçlayan bir pazarlama yaklaşımıdır. Günümüz koşullarında rekabette üstünlük sağlamanın en önemli aracı ise, müşterilerle başkaları tarafından da taklit edilmesi güç olan kalıcı ilişkiler geliştirerek müşteri bağlılığının yaratılmasıdır. Artan rekabet karşısında bütün işletmelerde olduğu gibi özellikle özel sağlık işletmelerinde de pazarlama birinci derecede önemli işlev haline gelmiştir. Özel hastanelerin de sayılarının hızla çoğalmasıyla, pazardan daha fazla pay alabilmek için hastanelerde sunulan hizmetlerin kalitesi arttırılmış, müşteri memnuniyeti önem kazanmış ve müşterilerle uzun dönemli ilişkiler geliştirilmeye çalışılarak müşteri bağlılığının sağlanmasına önem verilmiştir. Bu nedenle, ilişki pazarlamasının müşteri bağlılığının sağlanmasındaki rolünün belirlenmesi ve hastaların ilişki pazarlaması faaliyetlerine bakış açılarını değerlendirmek amacıyla, Kadıköy Vatan Hastanesi'nde bir araştırma yapılmış ve veri toplama aracı olarak da anket yöntemi kullanılmıştır. Ankete verilmiş olan cevaplar, SPSS 15 (Statistics Program for Social Science) istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Yapılan analiz ve değerlendirmeler sonucunda, yeni hasta kazanmak kadar mevcut hastaları korumanın da önemli olduğu, müşteri bağlılığının sağlanmasında etkili olan değişkenlerin her bir hastadan diğerine göre değişiklik gösterebildiği, müşteri bağlılığının sağlanmasında sağlık işletmesinin imajının önemli olduğu, müşteri bağlılığının hastalarla sürekli iletişim içinde bulunarak kazanılabileceği gibi sonuçlara ulaşılmıştır. Ayrıca hastaneye duyulan güven ile müşteri bağlılığı arasındaki ilişkinin de çok önemli olduğu ortaya konulmuştur.