Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2020
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Elif SÜRER
Danışman: Hamit Solmaz
Özet:Bu çalışmada, tek silindirli dört zamanlı bir dizel motorunda B20 harman yakıtına 25, 50, 75 ve 100 ppm konsantrasyonlarında metalik esaslı karbon nanotüp ilavesinin motor performansı ve egzoz emisyonları üzerindeki etkileri incelenmiştir. Testlerin gerçekleştirilmesi için hazırlanan B20 karışım yakıtına ait biyodizel Gazi Üniversitesi Otomotiv Mühendisliği Biyodizel Laboratuvarında atık ayçiçeği kızartma yağları kullanılarak transesterifikasyon yöntemi ile üretilmiştir. Standart dizel ve biyodizel ile hazırlanan harmandan MWCNT (çok duvarlı karbon nanotüp) katkısının ilavesi ile B20MWCNT25, B20MWCNT50, B20MWCNT75, B20MWCNT100 yakıtları elde edilmiştir. Dizel motorunda karbon nanotüp ilaveli yeni yakıtların kullanılmasıyla tam gaz konumunda 1.600, 1.800, 2.000, 2.200, 2400 ve 2.600 dev/dk hızlarında yapılan deneyler sonucunda farklı devir hızları itibariyle tork, güç, özgül yakıt tüketimi,silindir içi basınç egzoz emisyonlarına ait değerler B20 biyodizel harman yakıtı ile karşılaştırılmıştır. Sonuç olarak karbon nanotüp ilaveli harman yakıtın dizel motorlarında kullanılabileceği belirlenmiştir. MWCNT katkı miktarının artışı ile motor gücünde ve motor torkunda artış gözlemlenirken daha iyi bir yanmanın gerçekleşmesi ile özgül yakıt tüketiminde azalmalar görülmüştür. HC, CO ve partikül madde emisyonlarında katkı maddesi ihtivasındaki artışa bağlı olarak azalma gözlenirken NOx emisyonlarında ise silindir içi basınç ve sıcaklığın yükselmesi nedeniyle artış görülmüştür