Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2007
Öğrenci: SALİH YÖRÜ
Danışman: SALİH ŞAHİN
Özet:Bu araştırmada, vatan sevgisi ve yurttaşlık bilinci geliştirmede lise coğrafya derslerinin yeri incelenerek, öğretmenlerin cinsiyet, eğitim durumu, çalıştığı kurum ve meslekî kıdem değişkenine göre farklılıkları ortaya konulmuştur. Araştırmaya katılan coğrafya öğretmeni kapsamında; 20062007 eğitimöğretim döneminde Ankara merkez ilçelerinden Altındağ, Çankaya, Etimesgut, Keçiören, Mamak, Sincan ve Yenimahalle ilçelerindeki random yoluyla seçilen 50 resmi lisede görevli 135 öğretmen yer almaktadır. Araştırmada, vatan sevgisi ve yurttaşlık bilinci geliştirmede lise coğrafya derslerinin yerini değerlendirmek amacıyla başta tez danışmanı olmak üzere öğretim görevlilerinin görüşleri alınarak araştırmacı tarafından hazırlanan 30 soruluk bir anket kullanılmıştır. Araştırmanın alt problemlerinin çözümlenmesinde; tek yönlü varyars analizi (ANOVA) yapılmış; frekans, yüzde ve aritmetik ortalama değerleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgularda cinsiyet ve eğitim durumuna göre anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek amacıyla t-testi uygulanmıştır. Araştırmanın anlamlılık düzeyi 0.05 olarak kabul edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre, vatanı seven, yurttaşlık bilincine sahip bireylerin yetişmesinde coğrafya eğitimine ve bu konuda yapılacak araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.