Türkiye'de öğrenim gören yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin yaşam doyumları ve psikolojik yardım almaya ilişkin tutumlarının incelenmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: YASİN GÖKER

Danışman: LEYLA ERCAN

Özet:

Bu araştırmanın amacı, Türkiye'de öğrenim gören yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin yaşam doyumları ve psikolojik yardım alma tutumlarının belirlenmesi: daha sonra yaşam doyumu ve psikolojik yardım alma tutumunun; sınıf düzeyi, akademik başarı, ikamet edilen yer, sınıfta kalma ve daha önce psikolojik yardım alma değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Araştırma verileri, Ankara ilinde bulunan özel ve devlet üniversitelerinde öğrenim görmekte olan çeşitli ülkelerin vatandaşı olan yabancı uyruklu öğrencilerden (N=170) kolaylıkla bulunabileni örnekleme yöntemi ile gönüllülük esasına dayalı olarak toplanmıştır. Araştırma değişkenlerine ilişkin verilerin toplanmasında üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım almaya ilişkin tutumlarını ölçmek amacıyla Türküm (1997) tarafından geliştirilen Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutum Ölçeği, yaşam doyumlarını belirlemek üzere Diener, Emmons, Larsen ve Griffin (1985) tarafından geliştirilen Yaşam Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde Tek Yönlü Varyans Analizi ve Basit Regresyon Analizi teknikleri kullanılmıştır. Öğrencilerin, yaşam doyumlarının sınıf düzeyi ve ikamet edilen yer değişkenlerine göre farklılaşmadığı; akademik başarı düzeyi, sınıf tekrarı ve daha önce psikolojik yardım alma değişkenlerine göre ise anlamlı şekilde farklılaştığı, psikolojik yardım alma tutumunda ise psikolojik yardım almaya yönelik olumsuz tutumun sınıf düzeyinde anlamlı şekilde farklılaştığı görülmüştür. Araştırma bulgularına göre yabancı uyruklu üniversite öğrencilerinin yaşam doyumu ve psikolojik yardım alma tutumu arasında pozitif yönde ve düşük bir ilişki bulunmuştur.