Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, TRAFİK PLANLAMASI VE UYGULAMASI ANA BİLİM DALI, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2021
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Funda IRMAK KARAKAYA
Danışman: Ebru Arıkan Öztürk
Özet:
Modern çağın başlangıcını temsil eden sembollerinden biri olan demiryollarında teknik ilerlemelere bağlı olarak geliştirilen yüksek hızlı demiryolu hatları yolcu taşımacılığında yeni bir dönemi başlatmıştır. Türkiye’de, yakın ve orta vadede hem ulusal hem de uluslararası bağlantılarla yüksek hızlı tren hizmetleriyle ekonomik ve sosyal fırsatlardan yararlanabilmek için yatırımlar devam etmektedir. 2009 yılından itibaren yüksek hızlı demiryollarını hizmete açan Türkiye’de 1.213 km hat bulunmakta olup 2023 yılına kadar bu hatların da 1.900 km’ye çıkarılması planlanmaktadır Bu çalışmada Türkiye’de yüksek hızlı demiryolu taşımacılığının durumu ve maliyet karşılama kapasitesi incelenmiştir. Çalışma sonucunda Türkiye’de yüksek hızlı demiryolları işletmeciliği güncel durum itibariyle ekonomik olarak karlı olmadığı ve kamu kaynakları ile desteklendiği görülmüştür. Bunun da en önemli nedeni, dünyadaki örneklerine Türkiye’de yüksek hızlı demiryollarının henüz oldukça yeni olması beklenen faydanın alınabilmesi zamana gereksinim duyulması ve yatırımların devam etmesidir. Hedeflenen yatırımlar tamamlandığında ve başarılı bir işletmecilik ile yüksek hızlı demiryollarının yakın ve orta vadede karlı hale gelebileceği görülmüştür.
Anahtar Kelimeler
Demiryolu, Yüksek Hızlı Demiryolu, Yatırım, Fayda, Maliyet.