Turizm işletmelerinde hizmet mekânlarının kalitesinin yürürlükteki yasal çerçeve açısından değerlendirilmesi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2019

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: YÜCEL AYDINOĞLU

Eş Danışman: EMİNE FULYA ÖZMEN, MEHMET TAYFUN YILDIRIM

Özet:

Günümüzde, otellerin belgelendirilerek sınıflandırılması zorunluluk haline gelmiştir. Dünyada uygulanan sınıflandırma sistemlerinden hangisinin daha başarılı olduğu ise tartışmalıdır. Otel işletmeciliği, mekân ve hizmet olmak üzere iki ana başlığı içermektedir. Dolayısıyla, otel sınıflandırma sistemlerinin her ikisini de ölçmesi beklenir. Sınıflandırmadaki başarı, kullanıcı memnuniyeti ile işletme başarısını artıracak, işletme başarısı ise turizm gelirlerinin artmasını sağlayacaktır. Ülkemizin turizm zenginlikleri ile turizm gelirlerinin ülkemiz ekonomisindeki payı birlikte değerlendirildiğinde, belgelendirme sistemlerindeki başarı oranının yükseltilmesi önemli görülmektedir. Bu bağlamda, çalışmada öncelikle farklı ülkelerdeki otel sınıflandırma sistemleri incelenmiş, değerlendirme ölçütleri belirlenmiştir. Ardından, Kültür ve Turizm Bakanlığının belgelendirme mevzuatındaki yönlendirici hükümler irdelenmiştir. Bakanlık mevzuatında yer alan ölçütlerin ve fonksiyonel bağlantıların hizmet mekanları için tanımlanmadığı görülmüştür. Bu durumun işletmelerdeki sonuçlarının değerlendirilmesi amacıyla, Antalya kıyı bandında rastgele seçilen Bakanlık belgeli 5 yıldızlı 7 adet otelde alan çalışması yapılmıştır. Çalışmanın sonucunda, farklı otellerde aynı sorunların tekrarlandığı tespit edilmiştir. Son olarak, hangi mevzuat değişiklikleriyle bu sorunların giderilebileceğine yönelik görüş ve önerilerde bulunulmuştur. Bilim