Problem temelli işbirlikli öğrenme ortamında dinamik web teknolojilerinin akademik başarı ile akademik uğraşıya etkisi


Tezin Türü: Doktora

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2013

Öğrenci: AGAH TUĞRUL KORUCU

Danışman: HASAN ÇAKIR

Özet:

Bu çalışmada araştırma modeli olarak karma (mixed) yöntem olarak hem nicel hem de nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Bu yöntemlerden nicel araştırma yöntemi olarak -Ön test Son test Kontrol Gruplu Yarı Deneysel Desen Modeli, belirlenmiştir. Araştırmanın nitel boyutunda ise uygulama süreci boyunca haftalık olarak deney grubu öğrencilerinden alınan haftalık süreç raporları ve deney grubu öğrencileri ile gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış görüşmelere verilen cevaplar oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, -Akademik Başarı Testi,, -Akademik Uğraşı Ölçeği, ön test son test olarak uygulanmış, dinamik web teknolojileri ile geliştirilen problem temelli işbirlikli öğrenme ortamının öğretmen adayları tarafından kullanım sürecinde güçlü ve zayıf yanları belirlemek için içerik analiz yöntemi kullanılmıştır. Öğrenci görüşlerini belirlemek için ise öğrencilerle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Nicel verilerin analizi bir istatistik paket programından yararlanılarak yapılmış ve analizlerde anlamlılık düzeyi olarak 0.05 dikkate alınmıştır. Nitel veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiş deney grubu öğrenci görüşleri belli başlıklar altında toplanarak frekans ve yüzde değerleri belirlenerek bulgular sunulmuştur. Araştırmanın sonucunda deney grubu öğrencilerinin akademik başarı ve akademik uğraşı puanları kontrol grubu öğrencilerine göre daha yüksek çıkmıştır ve aralarındaki fark istatistiksel olarak anlamlıdır. Araştırmanın nitel bölümünün sonucunda deney grubu öğrencilerinin gerçek tasarım problemleri ile uğraşmanın önemli olduğunu, işbirlikli öğrenme yöntemininden memnun kaldıklarını, bu yöntemle tecrübe kazandıklarını, işbirlikli teknolojilerin, dinamik web teknolojileri ve uygulamalarını kullanmalarının mesleki ve kişisel gelişimlerine katkı sağladığını, sorumluluk duygularının geliştiğini, derse aktif katılım sağladıklarını, dersi daha iyi öğrendiklerini, arkadaşlarıyla, öğretim elemanı ile ve ortamla olan etkileşimlerinde olumlu gelişmeler olduğunu ve 21. yüzyıl becerilerinden olan işbrilikli çalışma, problem çözme, yaratıcı düşünme gibi sosyal becerileri kazandıklarını belirtmişlerdir. Yapılan bu çalışmanın, yapılandırmacı eğitim programlarının yaygınlık kazandığı eğitim sistemlerinde öğretmen ve öğrencileri; öğrenme ve öğretme sürecinde destekleyen dinamik web teknolojilerinin, Bt entegrasyon sürecine katkı sağladığı düşünülmektedir.