Tezin Türü: Yüksek Lisans
Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye
Tezin Onay Tarihi: 2016
Tezin Dili: Türkçe
Öğrenci: Betül Yüzüak
Danışman: BERAN FİRİDİN
Özet:Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin sindirim ve beslenme ile ilgili kavram yanılgılarının neler olduğunu çoktan seçmeli kavram yanılgısı testi ile belirlemektir. Çoktan seçmeli kavram yanılgısı belirleme testi ile tespit edilen kavram yanılgılarının sınıf düzeyi, cinsiyet, anne-baba eğitim durumu ile olan ilişkisi incelenmiştir. Araştırmanın verileri toplanırken Sindirim ve Beslenme Konulu Kavram Yanılgısı Belirleme Testi öğrencilerin bu konudaki kavram yanılgılarını tespit etmek amacıyla araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Testin hazırlanmasında 5. Sınıf Vücudumuz Bilmecesini Çözelim ünitesi ile 7. Sınıf Vücudumuzdaki Sistemler ünitesinde yer alan konular göz önüne alınmıştır. 19 maddeden oluşan SBKKBT'nin pilot uygulaması 124 kişiye yapılmış ve ITEMAN programı ile analiz edilmiştir. Analiz sonucunda testten 3 soru çıkarılmıştır ve testin cronbach güvenirlik katsayısı 0.63 olarak hesaplanmıştır. Demografik bilgi formu katılımcıların sınıf düzeyini, cinsiyetini, anne ve baba eğitim durumunu tespit etmek amacı ile kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2013-2014 eğitim ve öğretim yılında Bartın ilinde öğrenim görmekte olan ortaokul 7. Sınıf düzeyinden 116 öğrenci; 8. Sınıf düzeyinden 96 öğrenci oluşturmaktadır. Tarama yönteminin kullanıldığı çalışmada elde edilen verilerin analizinde aritmetik ortalama (x), frekans (f), yüzde (%) hesaplamaları kullanılmıştır. Katılımcıların sınıf düzeyi, cinsiyeti, anne-baba eğitim durumu değişkenleri arasında istatistiksel açıdan anlamlı bir fark olup olmadığını belirlemek amacı ile t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) PASW18 istatistik programı kullanılarak hesaplanmıştır. Verilerin analizine göre araştırmaya katılan 7. ve 8. Sınıf öğrencilerinin sindirim ve beslenme ile ilgili sahip oldukları kavram yanılgılarında sınıf değişkenine ve cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık yoktur. Ancak anne eğitim durumu ve baba eğitim durumuna göre sahip oldukları kavram yanılgıları arasında anlamlı farklılık vardır. Araştırmanın sonuçları tartışılmış ve sonraki çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.