Biyoloji Eğitiminde Bir Eğitim Materyali Olarak Popüler Bilim Dergilerinin Öğrencilerin Bilim ve Biyoloji Dersine Tutumlarına Etkisi


Tezin Türü: Yüksek Lisans

Tezin Yürütüldüğü Kurum: Gazi Üniversitesi, Türkiye

Tezin Onay Tarihi: 2018

Tezin Dili: Türkçe

Öğrenci: Ümmügülsüm Yazır

Danışman: MUSTAFA YEL

Özet:

Bu araştırmada popüler bilim dergilerinin 9. sınıf öğrencilerinin biyoloji dersine ve bilime yönelik tutumlarına etkisi incelenmiştir. Bu kapsamda ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırma için kullanılan veri toplama araçları kontrol ve deney gruplarına ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Araştırma 2016-2017 eğitim-öğretim yılı I. Döneminde özel bir anadolu lisesi, 9. sınıf öğrencileri üzerinde yürütülmüştür. İki şubeden rastgele seçilen bir şube deney, bir şube kontrol grubu olarak seçilmiştir. Seçilen kontrol grubunda düz anlatıma dayalı geleneksel öğretim yöntemi, deney grubunda ise popüler bilim dergilerinden hazırlanan bir kitapçık ile biyoloji öğretimi uygulanmıştır. Deneysel uygulama öncesinde, kontrol ve deney grubundaki öğrencilerin biyoloji dersindeki ve bilime yönelik tutum düzeylerini belirleyebilmek amacıyla veri toplama araçları ön test olarak uygulanmıştır. Bu veri toplama araçları, deneysel işlemin sonunda kontrol ve deney gruplarındaki öğrencilere tekrar uygulanarak, araştırma süreci öncesi ve süreç sonundaki puanları arasında anlamlı seviyede fark olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Biyoloji dersine ve bilime yönelik tutumlarını belirleyebilmek için Biyoloji Dersine Yönelik Tutum Ölçeği ve Bilime Yönelik Tutum Ölçeği ön test ve son test olarak her iki gruba da uygulanmıştır. Verilerin analizinde ilişkisiz ölçümler için Mann Whitney U-testi ve ilişkili ölçümler için Wilcoxon İşaretli Sıralar testi analizleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda elde edilen verilerden biyoloji dersinde popüler bilim dergilerini uygulamanın, ortaöğretim 9. sınıf öğrencilerinin biyoloji dersine ve bilime yönelik tutum düzeylerinde etkili olmadığı görülmüştür.